Jag har lite frågor om torix.
Jag funderade lite på max antal ledare i röd torix och jag ser att max arean är 12,5mm² vilket borde bli max 8 ledare 1,5mm² (12,5/1,5=8), stämmer det?
Hur långt ska dom avskalas när man använder torix?
 
Bygger du ett museum? Annars tycker jag du ska använda modernare toppklämmor...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
8 ledare är för många i en Torix, det är lite skillnad mellan teori och bra anslutning.
 
useless useless skrev:
Bygger du ett museum? Annars tycker jag du ska använda modernare toppklämmor...
Det är av utrymmes skäl i en takdosa där det blir för trångt med nya toppklämmor.
Torix har faktiskt fördelar fortfarande.
 
E elmont skrev:
8 ledare är för många i en Torix, det är lite skillnad mellan teori och bra anslutning.
Klarar dom 6st?
Har du koll på hur mycket jag ska skala?
 
Om du använder en lika museal "Torixtång" får du direkt avsedd skallängd dvs 12-13 mm. Sen för antal ledare kan du dela 12.5 med 2.5 istället och få 5 st som ett rimligt max men har du 6 st och ser upp går det väl fint också.
 
  • Gilla
fixarpelle och 1 till
  • Laddar…
Hur långt man ska skala brukar finnas illustrerat på asken. I alla fall om du köpt riktiga torix och inte nån kinakopia
 
Enligt asken så är skallängden 15 ±1 mm.
Sedan finns det gröna Torix som klarar upp till 16mm2 och därmed 10 st (2-10 st) 1,5 mm2
De röda klarar upp till 12,5 mm2 och max 8 (2-8) ledare 1,5 mm2

Allt enligt tillverkaren och det brukar betonas på detta forum att tillverkarens anvisningar ska följas.

Protte
 
  • Gilla
fixarpelle och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
GK100 GK100 skrev:
Om du använder en lika museal "Torixtång" får du direkt avsedd skallängd dvs 12-13 mm. Sen för antal ledare kan du dela 12.5 med 2.5 istället och få 5 st som ett rimligt max men har du 6 st och ser upp går det väl fint också.
En sådan måste jag leta upp, tack för tipset! Lika röd och fin som klämmorna.

https://sokisamlingar.sormlandsmuseum.se/items/show/427348

5c97ff4c52086c6cabdca769af0989ab.jpg
 
  • Gilla
fixarpelle och 1 till
  • Laddar…
Har tillverkaren någon instruktion över hur "brukaren" ska få till 8 blandade ledartyper också? dvs EK, FK, RK och hur det ska verifieras. Något mer korrekt än skallängden en Torixtång ger borde även det vara svårt att hävda även i nutid och på BH-forum. :)

Nu gäller ju den längden tången ger de tidiga Torix som inte har den senare vidare "kjolen" som dels ger möjligt lite längre skalning som skyddas dels fler ledare utan att koppar exponeras. En annan viktig upplysning som borde vara med på asken är hur pass trådarna utanför klämman ska tvinnas ihop. Det är ofta där det skulle kunna fallera vid större antal och blandade typer och för slapp dragning med få varv.
 
Det finns gröna Torix (T 16) som är lite större, sedan finns det
HelaCon Plus Mini som inte tar så stor plats, jag tror att dom "största" tar 8 ledare.
 
E elmont skrev:
Det finns gröna Torix (T 16) som är lite större, sedan finns det
HelaCon Plus Mini som inte tar så stor plats, jag tror att dom "största" tar 8 ledare.
Jag har gott om de äldre helacon plus i samtliga storlekar (2,3,4,5,8) som jag använder annars men i denna takdosan blev det lite väl trångt.
Jag lyckades få ihop takdosan med elko dcl lamputtag (1885140) men det gick inte så lätt som jag hoppades, isolationsmätningen var bra (meggade 500v) och allt fungerar.
Jag kanske skippar tomtemössorna då jag inte behöver öppna takdosan något mer men jag hade föredragit att det gått lättare att få dit takuttaget.
 
Du kan testa dubbelubåt nån gång i liknande läge. Torix med så många trådar borde inte vara platsbesparande jämfört med Helacon eller andra "platta" klämmor.

Kanske mest en fråga om hur man jobbar för att få ordning utan trassel. Då borde för att få plats de flesta sorter gå bra.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Är det bara FK så tvinnar jag men har jag även några EK så lägger jag EK ytterst och tvinnar inga av ledarna, spiralen i Torix biter bra i solid koppar. Och skala inte för kort, 15 mm låter bra, speciellt om du har många ledare.

Torix och diazed är som LP-skivor och kassetter, många belackare men de fungerar i alla lägen till skillnad från mycket modernt skräp som lägger av vid nästa uppdatering.
 
G
Jag har ibland skalat "för långt", för tvinnat mha skaltång sedan klippt till lagom längd, sist skruvat på tomteluvan. Bra eller dåligt?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.