Hej hej!
Nu när vi ska köpa vår tomt så tar vi inga lån. Sammanlagt kommer vi betala 1.100.000:-. När vi sedan ska ta lån, hur kommer de då räkna? Vi har tänkt låna till hela bygget och jag tycker att vi borde slippa "topplån"?!

Tomten är attraktiv, men frågan är om den är så attraktiv så att banken tycker att den är värd vad vi har betalat för den?

Bara funderade på hur bankerna tänker??
 
De gör en total värdering av hela fastigheten (tomt plus hus) och sedan får bottenlån vara 75-90% (beroende på bank och geografi) av detta värde, resten blir topplån. (OM det blir något kvar)
 
Hmm.. Men sånt där är ju rätt intressant att veta innan man tecknar lån? För jag kan mycket väl tänka mig att olika banker värderar olika??

Tack för ditt svar!
 
Det blir väldigt olika värde beroende på vem som värderar.....men det brukar gå till så....banken kanske inte ens har en egen värderingsman utan kontaktar en mäklare.

Det är nog ingen som vill lova i förskott vad värderingen hamnar på men enligt min bankkontakt så värderas inte dyra byggen så mycket högre än billigare byggen, på grund av en mindre mängd presumtiva köpare osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.