Hur används toppklämmor? Tvinnar man bara ihop ledarna och trär på klämman över? Eller skall man göra något speciellt?
 
Om du inte vet hur ska använda dom så avråder jag dig att testa!!!! Om du inte vet hur man använder toppklämmor så bör du inte rör EL över huvudtaget!!!!
 
B2 skrev:
Om du inte vet hur ska använda dom så avråder jag dig att testa!!!! Om du inte vet hur man använder toppklämmor så bör du inte rör EL över huvudtaget!!!!
Nåja jag får väl pröva mej fram då! ;D
 
Menar du en dansk, pistol, ubåt? Ja, kärt barn har många namn (säkert fler än vad jag har räknat upp!)
Avisolera ledarna och för in dom i hålet och dra åt skruven.
Trodde inte det skulle behövas bruksanvisning till dom!
 
Men det är ju ingen skruv. Den är utformad som en kon med metall på insidan.
 
Aha, en "torix"!
Avisolera ledarna, tvinna ihop dom lite lätt "för hand", skruva på torixen och fortsätt vrid så att även ca 2-3cm av den isolerade delen av ledarna tvinnas ihop hårt.
 
Sverre,

Jag har hört lite olika varianter på om det är tillåtet att använda dom bara för FK eller om man får blanda med "enkeltrådigt", en del säger att man får blanda andra att man inte får.

Är det olika för olika varianter av dom här klämmorna, eller vad gäller?
 
Kan säkert vara olika för olika fabrikat, men jag håller mig till samma (elko) och där går det bra att blanda.
Men som vid all anslutning ska man ju kontrollera att anslutningen blev riktigt, det händer ju ibland att nån tåt inte vill vara med riktigt och det vill man ju upptäcka innan man tar anläggningen i drift.
 
Jodå dom gånger man använt klämmor så har jag alltid provdragit, och det har hänt att det "gett utdelning". Finns det något trix för och dra "lagom"?
 
Passar på att slå ett slag för de nya toppklämmorna, påminner om en konad sockerbit men givetvis utan skruvar *s*
Fyra hål och de är en dröm att jobba med i trånga utrymmen.
Tror att sverre vet vilka jag menar?

/Kent
 
Menar du Wago-klämmor?
Finns med olika antal hål.
Funkar dåligt med RK/MK.
Jag tycker dom är smidiga när man gör kopplingen, men lite bökiga om man ska ändra vid ett senare tillfälle.
 
Det där är en vanesak. När du kommer på knepet går det som en dans. Men mångtrådig kabel skall ju inte användas, bara en eller flertrådig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.