Jag ska toppdressa gräsmattan i år. Främst av det skälet att jorden har "satt sig" och att marken då har blivit ojämn... Vi anlade gräsmattan i etapper - 2004, 2005 och 2006.

Nu har jag blivit lite osäker på NÄR det är dags att toppdressa... Vissa säger att man kan toppdressa på vintern om man så önskar... även på vår/vintern... Andra säger att gräsmattan skall vakna till först... Att man inte skall toppdressa förrän man har klippt gräset den första gången...

Någon som vet besked?

Min gräsmatta är inte lång och den har varit grön hela vintern igenom... Jag får hem 1,5 pall toppdress på lördag... Vågar jag sprida ut den direkt eller ska jag vänta?


Bilderna: 18 augusti och 21 september 2007. Jag gödslade TRE gånger under 2007, sista gången på hösten.

Den nedersta "pulkabilden" är från den 25 februari 2008.
 
  • 5275-gräsmatta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6069-gräsmattan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8038-pulkagräs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom ingen svarade har jag nu toppdressat... Så har ni en annan åsikt så behöver ni INTE svara! ;)


Vi fick hem två pallar toppdress, planteringsjord och komojj idag... Toppdressen räckte inte långt men i vart fall där den behövdes...


-
 
  • 8390-dressat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8357-dressen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När gräsmattan är färdig och gångbar tycker jag att man kan gräva hål i den!

SE vilket vackert hål de hade skapat på trädgårdsmässa i Malmö. Jag fick en sådan lust att sätta mig där i halvmörkret och sippa på vinglaset ;)

Det behövs INTE mycket pengar och jobb för att åstadkomma en vacker liten oas...


http://rudbeckia.bloggspace.se/458343/Gruscirkel-i-grasmattan/


.
 
  • solstolar 50.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysigt må jag säga! Ger inga råd om toppdress eller inte. Vet inte hur man gör. Vi sådde i höstas och nu undrar jag när man ska börja gödsla... Eller vad man ingentligen ska göra nu i vår?!
 
Visst ser det mysigt och inbjudande ut!

Gödsla inte förrän gräsmattan har kommit igång och växa... Kanhända efter första klippningen.


Jag köper gödseln billigt på Granngården:
http://rudbeckia.bloggspace.se/166149/Var-grasmatta-min-stolthet


Du måste naturligtvis även titta in till Olle Berg!


Så här såg min gräsmatta ut förra året:

4680-huset.jpg

Vi anlade den här gräsmattan i etapper 2003 och 2004.

4182-framsidan.jpg
 
Var själ vute å gödslade på nån Weibulls historia idag med strollern. Blir nog bra. Snart dax å klippa det åxå ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.