Hej

Husqvarna rekommenderar ju själva användning av detta verktyg för att leta efter avbrott på slingan: http://www.burntechshop.com/cable-wire-tracer-tracker-tone-probe-p-213.html

Jag har själv köpt en på Amazon och använt några ggr. Den funkar klockrent.

Bifogar Hq manual för hur den funkar. Då kan vem som helst snabbt leta upp avbrottet, utan att behöv köpa FM-sändare på Kjell & Co och allt vad det är som figurerat i det här forumet :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag har nog åsikten att det är samma pryl på Kjelle, åtminstone har jag en så'n och jag kan inte förstå vad som skiljer mot din. Ja, priset då, lite till din fördel, och kanske möjligheten att gå tillbaka med den om man inte är nöjd, vilket är enklare för mig! Jag skaffade min när jag startade upp i våras men jag hade kopplat in- och utgång fel så jag hade lite brått att handla! Det var i varje fall snabbt konstaterat att slingan var i perfekt skick. Skaffade i och för sig den modellen som kollar nätverk också för det behovet har jag ibland också.

http://www.kjell.com/sortiment/dato...materiel/verktyg/tongenerator-med-prob-p38059
 
sturban skrev:
Jag har nog åsikten att det är samma pryl på Kjelle, åtminstone har jag en så'n och jag kan inte förstå vad som skiljer mot din. ...

[länk]
Ja det ser ju ut att vara samma. Undrar om den fanns i deras sortiment när jag köpte den. Minns att jag googla runt en del men jag tog nog det säkra för det osäkra och köpte exakt samma modell som min Hq-affär hade lånat ut till mig tidigare. Obildad inom det elektiska som jag är.

Men det jag syftade på med "Kjell & Co" var eg att det genom åren här på forumet funnits många lösningar för hur man ska kolla slingan, med väldigt kreativa ideer om hur olika prylar kan användas för att göra det. Väldigt roligt och intressant att läsa om när personer som är påläsa och kreativa hittar lösningar, men fördelen med den här tonsändaren (och Kjelles då) är att tillsammans med guiden jag bifoga kan vem som helst göra jobbet utan att eg behöva begripa hur det funkar :)
 
  • Gilla
sturban
  • Laddar…
I manualen står det "Sändaren ansluts till slingkabeln och jord" menas det Jord som i marken? för begränsningskabeln har ju inte + & - ...
 
Jag jordar genom att sätta den ena krokodilklämman i "jordflärpen" (som naturligtvis har något riktigt namn som någon som kan något om el säkert har koll på) i en vsnlig jordad elsladd. Kopppla in sladden i ett uttag och vips så är du jordad.

Jag har även testat att sätta klämman i ett järnspett som jag tryckt ner i marken. Men min upplevelse, rätt elle fel, är att det inte funkar lika bra då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.