Hej

Vi har byggt ett hus och håller på att välja fasadfärg.
Vi tror att vi skall ha vita knutar och någon färg typ gul, bege eller grå.

Vi har vita dörrar och fönster (S 0502-Y) till vårt trähus.

När vi åker runt och tittar på husfärger så upptäcker vi att nästan alla som har vita knutar får dörren att se gul ut. Jag tror säkert att de valt samma NCS kod som dörren men varför skiljer det så mycket i färg? Det kan ju inte vara så att alla väljer kritvita knutar till en gulvit dörr?

Är det någon som har lyckats lösa detta "problem" och i så fall vad har ni tagit för typ av vit färg för att få samma ton på knutar och foder som den vita dörren?

Tacksam för tips.
 
Jag tror att dilemmat är att de flesta väljer respektive fabrikants "standardvita" utomhusfärg, utan att fundera närmare på NCS-koder, eller att provmåla för att se faktiskt slutresultat i jämförelse med fönster och dörrar, vilket gör att speciellt de som målar med akrylat ofta får en väldigt kall/vass vit nyans som resultat :-/

Jag ville absolut inte att våra vita fönster (0502-Y) skulle se gula ut så vi bröt en egen nyans efter NCS istället för att ta den färdiga vita varianten (vi använde oljefärg).

Nu ville vi dessutom ha den "vita" nyansen ytterligare lite varmare än själva fönsterbåge/karm då vi tyckte att även den blev lite för hård till vår "varmröda" fasadnyans så vi lät knutfärgen gå lite mer mot beige-vitt än själva fönstren, vilket vi blev väldigt nöjda med.

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.