Om man tänker sig ett 2-planshus på runt 200 m2, hur stor tomt tycker ni att man bör ha? Rent bygglovsmässigt så kan man ju komma ner till kanske 700 m2 men då blir det ju väldigt lite tomt runt om huset och risken är att huset ser helt feldimensionerat ut på en så liten tomt, särskilt om det ligger liknande tomter med stora hus bredvid. Men vad krävs tycker ni? Räcker det med 1000 m2 tomt?
 
Meanr du 200 m2 byggnadsyta (=400m2 boyta) eller 200 m2 boyta?

Om vi antar att du menar 200m2 boyta så liknar det lite vårt hus, 2 plan med en utbyggnad ca 40m2 i ett plan.

Vi har 176 m2 boyta idag men håller på med en påbyggnad (offertstadie) på 40m2 påbyggnad på 1 plansdelen.

Vår tomt är på 856 m2, känns lagom stor, skulle troligen varit helt OK med ca 100m2 mindre också. Om tomten ni väljer är kuperad så finns det risk att man måste planera placering av hus och garage med stor omsorg. Det är troligen lite enklare om man har några hundra extra m2 att spela på
 
A
Vi bygger tvåplanshus på totalt 220 kvm och vår tomt är på 1067 kvm. Till det ett dubbelgarage på 50 kvm, känns lagom, inte för lite eller för mycket mark runtom.
 
jag menade 200m2 totalt, alltså med en bottenplatta på kanske 110 +garage så om man då räknar med 150 m2 byggnadsyta sammanlagt så blir det en femtedel av 700. Det beror kanske mest på hur man lägger huset på tomten också. Lägger man det mitt på så blir det liksom ingen tomt nånstans om tomten är 700m2. Vi har bekanta som har ett hus med bottenplatta på 90 m2 som ligger mitt på tomten på en 600m2 tomt och det blir ju bara en 7-8 meter runt huset. På sidorna är det helt okej men på baksidan alt framsidan vill man ha mer, om inte annat för att slippa sitta 6 meter från grannarnas altan när man sitter ute.... ;-)

mickeosus, intressant med ert bygge! hittade dock ingen tomtkarta på er sida, hur ligger ert hus på tomten??
 
A
Nu ligger tomtkarta med husets och garagets läge ute på bloggen.
 
Bor i ett i 1.5 plan med byggyta 135m2 tomten är 1150m2 fungerar jättebra, vi har huset nästan mitt på tomten dvs gott om utrymme till tomt gränserna.
 
Vi har en tomt som är strax över 1200 kvadratmeter. På tomten står ett hus på 220 kvm, en vinterträdgård på ca 15kvm. Det kommer också att byggas ett garage med carport med byggyta ca 100 kvm. Som det känns nu innan garaget har uppförts så känns det inte för trångt och inte 'fel' som du skriver.
 
Det beror ju på hur tomterna runtomkring ser ut också. Vi har drygt 70 m2 hus på 500 m2 tomt. Det skulle ha sett lite konstigt ut på de flesta ställen, men nu är det ett gammalt egnahemsområde där alla tomterna är ungefär lika stora, så det ser OK ut, fast det med moderna mått är väldigt nära mellan husen.
 
Vi har tvåplans hus om totalt 195 kvm på en tomt om drygt 700kvm, det är lite knappt. Det skulle kanske funkat bättre om man placerat huset annorlunda och om de omgivande fastigheterna har en lämplig planering...

/abbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.