Hej!
Jag och min sambo har bestämt oss för att bygga ett hus för att huspriserna har spenat. Vi hittade en jättefin tomt i ett område där en fastighet ska styckas av till 8 tomter. Vi talade om för husförsäljaren (som sköter tomtförsäljningen) att vi ville reservera tomt A i april. I sex månader har vi väntat på att avstyckning ska blir klar och det blev den äntligen förra veckan. Dock så hade priserna på tomterna gått upp med 150.000kr vilket jag kan köpa för anslutning till ett redan nergrävd reningsverk ingår samt att markägarna byggt en väg till tomterna.

Till min stora förvåning så visade det sig att en annan redan bokat samma tomt som vi reserverade i April. Jag blev snopen och sen förbannad. Jag letade upp numret till en av markägarna och han sa att det hade aldrig han hört att det skulle blivit en dubbelbokning. Han sa att det är något som han måste fråga husförsäljaren om. Jag ringde tillbaka till husförsäljaren och frågade hur någon annan kunde boka den tomt som jag reserverat i över 6 månader. Jag har till och med dubbelkolla min reservering i Augusti/september.

Ingen av de obokade tomterna tilltalar mig eller min sambo.
Min fråga blir då: finns det någon rättslig hjälp att få? Har jag bättre rätt till tomten om det nu visar sig att jag var först med att reservera tomten?
 
Hur ser reserveringen gjord, är det ett avtal? Annars har ni ingenting att hämta.
 
Som jag tolkar det har ni reserverat en viss bit mark, blivande tomt A, på något sätt (oklart om det är skriftligen eller muntligen). Oavsett form, så tycker jag att det låter som att ni bokat en tomt, dvs fast egendom, för förvärv i framtiden. Det vill säga ett optionsavtal. Optionsavtal är inte giltiga för fast egendom, vilket följer av 4 kapitlet JB.
Ett korrekt förfarande hade varit att köpa del av fastigheten X:X, benämnd tomt A i bifogad karta. Betalt en handpenning och ansökt om avstyckning (om det inte redan var gjort) inom 6 månader från det att köpet undertecknades. Så om reservering har skett, tror jag det är svårt att dra det till sin spets, om man bedömer denna reservering som ett optionsavtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.