Jag tänkte här lyfta en fråga jag har angående tomtpris.
Vad tänker ni kring följande kostnader i vad det gäller byggbar kommunal tomt... (Lidköpings kommun)

450.000 kronor är inkl. allt, dvs. tomtkostnad (beräknad på 1000 kvm), vatten och avlopp, elinstalation, fjärrvärme, bygglovsavgift, planavgift, utsättning, nybbyggnadskarta.

Med andra ord så ingår allt som krävs för att grund och pålningsarbetet, ska kunna påbörjas... (pålningsarbetet = ytterligare 150-250.000 kronor),

Vad tänker du! Är det dyrt eller billigt med tanke på att en nyproducerad normalvilla i området säljs för runt 2.6 miljoner...

Vad betalade du för din tomt?
 
Ok... I jämförelse ganska billigt eller? Vad "säljs" husen för i området, hur ser marknadsvärdet ut?

För min del är ju kostnaden nära 20 % av marknadsvärdet som baseras på hus i området... Men vad vet jag, det kanske är normalt!
 
Jag har noll koll på Linköpingsmarknaden, men det låter tokbilligt med tanke på vad du säger ingår!
Typiska priser för en del av sakerna är ju annars
VA-anslutning 75-100 000 kr
Planavgift några tiotusen och uppåt beroende på hur många fastigheter planen omfattar
Bygglov ca 30 000
Nybyggnadskarta 5000-8000
Utsättning 5000-8000
...så utan att ens komma in på markvärdet så är man ju lätt uppe på 150-200 000 kr.

Och för att ge lite distans så kan jag säga att i norrförort Sthlm så börjar markpriserna på runt 2 miljoner. Finns det vatten inom synhåll så bör man minst tredubbla det.
 
peternicklas
Finns ju även de kommuner som säljer tomter helt klara för 1:- bara för att försöka att få inflyttning till kommunen. Efterfrågan är nyckelordet. Tror det ligger på 1 miljon+ hos oss.
 
Men som jag ser det så måste man räkna på den procentuella kostnaden, dvs. tomtpris i förhållande till marknadsvärdet. beräknat på premisserna en normalvilla som ligger i området och är relativt nybyggt)

Jag önskar veta om 20 procent av marknadsvärdet ska ätas upp av själva tomtmarken och nämnda: vatten och avlopp, elinstalation, fjärrvärme, bygglovsavgift, planavgift, utsättning, nybbyggnadskarta.

Men det kanske ärt som du säger b8q säger att det är "tokbilligt"... här i LIDköping :D
 
Nja, det beror väl på...

Ett standardhus/kataloghus kostar ju lika mycket var i landet det än sätts upp.
Det som skiljer är grundarbete/läggning som i sin tur beror på varje tomts unika geologi och topografi. (På din tomt tvingas du ju påla till stora merkostnader t ex.)
Sedan så skiljer kommunernas anslutningsavgifter en hel del.
Slutligen så tomtpriset som ju skiljer väldigt mycket, vilket framgår av tidigare inlägg. Tomtpriset bör dock spegla marknadsvärdet ganska väl. (Dvs dyr tomt att köpa bör ge högre totalvärde på hus & tomt, vilket dock normalt inte är till någon glädje förrän du säljer...)

Det intressanta måste väl vara totalpriset (hus inkl tomt) gentemot marknadsvärde (eller förväntat marknadsvärde)? Det är ju en orsak till att det byggs så lite utanför storstadsregionerna, (tillgång och efterfrågan).
Alltså, om relativt likvärdiga nya eller relativt nya hus kostar 2,6 millar i ditt område, så vet du att brytgränsen för din totalkostnad går där. (Sett enbart ur ett kortsiktigt ekonomiskt perspektiv.) Kostar huset t ex 2 millar, så återstår 600 kkr till allt annat, dvs tomt, anslutningar, grund, ev garage, trädgård, uppfart etc.
 
TobiasGren skrev:
Men det kanske ärt som du säger b8q säger att det är "tokbilligt"... här i LIDköping :D
Ooops, my bad! :surprised: Såna fel brukar jag faktiskt inte göra, ber så mycket om ursäkt!
 
Händer även den bästa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.