Jag är lite nyfiken på vad tomterna kostar i era kommuner?

I Karlskrona är de kommunala tomterna cirka 1000m2 och kostar 170 000 SEK ex. VA/Avlopp tillkommer på 120 000 SEK. De har planer på ett nytt sjönära område med priser på 250000 SEK per tomt.

Skulle vara väldigt intressant att höra vad priserna ligger på i andra kommuner...
 
Vi har byggt i Gerrebacka Göteborg och fick betala 450,000:- 958kvm.
Tomten fick vi genom den kommunala tomtkön, vatten var framdraget men påkopplingen ingick inte (det gör den nog aldrig)
Mvh Maria
 
Hej,
Vi betalade 300 000.- inkl VA för ca 851 kvm i område däe det byggs nya hus nu (och några hus som är några år). Vi lyckades köpa tomten i exakt rätt tid. För 2 år sedan kostade de ca 550 000.-, och nu 350 000.-, jag tror det finnes 1 tomt kvar.

Mvh Willan
 
Hej!
Vi betalar 250 000:- inkl vatten o avlopp, tillkommer ca 50 000 för el o fjärrvärme. Tomten är 935kvm, men kommunen tog samma för alla tomterna storlekar mellan ca800-1500kvm. Ängelholms kommun...
Lill_ Frazze
 
Södra Råtorp i Karlstad ca 1 000 kvm. 300 000 kr + anslutningskostnader av VA, el mm med runt 100 000 kr.

/Fredrik
 
Ja vad säger man... 2 milj för 740 m2 i stodkholmsområdet...
 
tomt ca1000m2 pris 32000. Bygger i Ljungby. Tillkommer ca 90000 för el, va, utsättning, bygglov och övriga kommunala avgifter. Kommunen har fasta tomtpriser 21000 +11kr m2. Ja det är lite skillnad på storstad och småstad.
 
Ja, tänk så olika priserna kan vara... men vad som förvånar mig är att Stockholm inte alltid är dyrast som man kan tro. LÄGET är det man pröjsar mest för. Vår tomt ligger i "Storstockholms södra ände" är på 2570 kvm och kostade 275000! Jäkligt billigt fast det var mäklarpris - men sen har den ju inte det där LÄGET. Vi flyttar till "landet" och får snällt cykla/bila till pendeln! :D

God fortsättning på året!
 
Åland, Mariehamn, Lillängen. Tomtpris mellan 18 och 21e/m2, dvs 162-189 SEK, exkl värme och VA (7064 e +1401 e). Räknar man inkl VA.

Räknar man in vatten och VA blir det SEK274/m2 och det är frågan om sjötomter...
 
Jösses, ni vet inte hur bra ni har det som bor utanför Sthlm. 1,6milj kosta min tomt - 1450kvm, sen tillkommer V/A 128.000.

Sen skall Sthlm även betala till andra kommuner i landet, jösses vart tar alla pengar vägen !!!

 
Sluta gnälla Stockholmare. Ni ger inte pengar till resten av världen och det går att flytta från denna jämmerdal om det nu är så illa.

/Fredrik
 
Lätt att säga fredpers när man inte bor i Stockholm.

Nej det stämmer, inte är det till hela världen, men vad har det med saken att göra när pengarna ändå försvinner ?

Jag skrev just att .. ni vet inte hur bra ni har det ..
 
Tja jag förstår dig.

Men gnäll o gnäll .. det är tyvärr fakta att det finns sånna idiotiska politiker som innan man vet Sthlm´s utfall ger pengar till andra kommuner och efteråt kommer på att man gått back.

Missförstå mig rätt, jag bidrar gärna men inte när man gör det på ett så in i helvete idiotiskt sätt som man gör nu.
 
Jag är medveten att jag har det oerhört mycket bättre än de som bor i Stockholm på de allra flesta sätt.

Men precis som jureit säger är det inte så enkelt att bara titta på utjämningsbidragen. Hela regeringskansliet, en stor del av de statliga verken, landstingsförbund, fackförbund mm bidrar till Stockholmarnas uppenbarligen mycket höga inkomster. Derssa pengar kommer från hela Sverige. Och det är bara en del av inflödet av ekonomiska resurser. Det flödar in andra resurser också från övriga Sverige.

Och man har alltid ett val. Det går att flytta om det är så eländigt. Ni röstar dessutom in era egna politiker i landsting och kommun. De har ett visst ansvar för vad som händer.

/Fredrik
 
Jag håller med dig, men alla betalar lika när det gäller regeringskansliet, fackförbud etc och deras löner. Det är inte alltid så lätt att flytta från en stad till en annan, lätt att säga med text, svårt i verkligheten med barn, kompisar osv osv.

Men visst 17:surprised:n är det våldsamt dyrt att bo i Stockholm, nästan skrämmande sjukt tycker jag, synd att inte några politiker har vaknat och insett detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.