Hej,

Hur mycket av tomten hade ni planerad innan ni satte igång ert husbygge? Finns det några bra tips för hur man ska tänka kring tomtplanering innan man väljer placering av hus/hustyp etc?

Vidare, vad har folk sina tomter till idag? Vi har en tomt på ca 1500m2 och vissa tycker den är väääääldigt stor medan andra tycker den är en liten plätt. Spelar givetvis ingen roll vad andra tycker men vi har väldigt svårt att se framför oss hur man nyttjar en tomt på bästa sätt då vi bor i lägenhet idag. Den är väldigt avlång och när man är på tomten uppfattar man inte riktigt hur stor den är. De båda långsidorna uppgår till ca 40-50m. Hur mycket snöskottnings-planering bör man fundera över? Något annat man ska ha i beräkningen?

Stort tack!
 
Hemmakatten
1500 kvm är inte stort! Vår tomt var 9 gånger större. Visserligen naturtomt men vi planerade den innan vi började bygga.

Oavsett hur er tomt ser ut, platt, kuperad, bergig eller lummig med skog, så ägna några timmar till planering innan ni börjar bygga.

Tomten lär bli sönderkörd, lerig och kompakterad under husbygget.

Bekosta gärna några timmar för en trädgårdsarkitekt/designer/trädgårdsmästare som tillsammans med er kan planera uteplatser, infart, parkering, gångvägar, träd, gräsmatta och buskar.

Med den planeringen kan ni sätta enkla stolpar och linor som begränsning för grävmaskiner och lastbilar så att de inte kör sönder hela tomten.

Att sedan genomföra och bekosta tomten kan ni ta efterhand. En uteplats och lite gräsmatta är bra till en början. Träd tar tid på sig att växa upp så de är också bra att plantera i början.
 
Håller med @Hemmakatten - ta hjälp av trädgårdsarkitekt eller dyl. Det har ni igen mångfalt:

Vi byggde eget/nytt för 10 år sen (har nu flyttat pga jobb) och det enda vi riktigt ångrade var själva placeringen av huset... vi la munkavle på oss själva när vi började säga saker som ”vi borde lagt huset 15-20 meter mer mot syd” / ”om vi placerat huset längre däråt hade vi haft en bättre trädgård”.
Det såg bra ut på kartan när vi byggde, det kändes naturligt och var även vad hussäljaren rådde oss att göra. Tror att en trädgårdsarkitekt, arkitekt eller så hade fått oss att inse det felaktiga i detta! För oss handlade det om solläge och tillgänglighet och inte mycket detaljer som gräsmatta, gångar, plantering etc som hör trädgården till. Utan den stora penseln. Som förvisso ligger till grund för detaljer...

Så, för att besvara din första fråga kortfattat:
inte alls - alldeles på tok för lite.

Rätt placerat hus tycker iaf jag att 1500 kvm är stort.

Lycka till! Ser fram emot att följa ert bygge
 
1500 kvm är stort om det gäller klassiska villakvarter, ute på landet är det väl medioker storlek. Nya tomter i vårt samhälle utanför Helsingborg ligger runt 600 kvm, och gruppbyggda kedjehus har ju tomter som är skrattretande små.
 
1500kvm skulle jag säga är en helt perfekt storlek på tomt! Vi har 1000kvm och även om storleken är fullkomligt tillräcklig så hade jag ändå önskat några kvadrat till för att få lite avstånd till grannar plus att det är trångt för oss att lyckas knö in ett attefallshus på ett bra sätt!

Men man ska komma ihåg att det skall göras iordning och tas om hand också, och det blir lätt mycket pengar om man vill göra något mer än gräsmatta! :)

Med det sagt så planerade vi nog in dom större delarna på tomten i samband med att vi bestämde placering. Tex altaner/uteplatser, garage, infart, stenläggningar och diverse planteringar. Dock så ändrades en del av detta under tidens gång, i takt med att man bor i huset så växer mycket fram med tiden. Jag har gjort allt själv så det har ju tagit sin tid, och är inte riktigt klar ännu efter 5år. Men samtidigt känns det bra att det har fått ta sin tid och att man får känna in sig, för då blir det ordentligt genomtänkt i slutändan! :)

Men försök ha med större saker i planeringen som eventuella murar, stenläggningar, badtunnor, attefallshus Mm. För då kan man förbereda rör och ordentliga grusbäddar. Det är väldigt mycket smidigare och billigare att ha med sig det redan i planeringsstadiet. Sen måste ni inte göra klart det med en gång dock!
 
Det som tidigare sagts i tråden är vettigt. Husplaceringen är jätteviktig och när ni bestämt er för hustyp är det en liten extra kostnad att ta in en arkitekt för just detta moment. Jag gjorde min trädgård själv men var benhård mot byggarna: de fick inte använda maskiner annat än vid carportsuppfart, carport och förråd. Det visade sig ändå att min fina trädgårdsritning (fick proffshjälp av dotter) inte fungerade när huset var inflyttningsklart bortsett från att marken inte hade kompakterats. Hos mig underlättades inflyttningen och trädgårdsplaneringen av att trädäck runt huset byggdes samtidigt så att man kunde börja njuta av inflyttningen på direkten. Tänker TS bygga i nybyggeområde kan det också vara vettigt att se hur grannarnas hus/trädgård/uteplats/carport/garage etc placeras.

En trädgård kan bli kostsam. Jag förgrodde flera långa häckar under byggtiden och sparade kostnader och fick snabbt upp insynsskyddande häckar.
 
  • Gilla
H_kan@88
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! Väldigt värdefulla tips som vanligt. Vi har gett vår tomt en hel del tankeverksamhet det senaste och vi har märkt vad nyttigt det är att inte bara tänka över husplacering utan vad man vill ha ut av tomten i övrigt. Det är så lätt att bara fastna i husets egna utformning och dess interiör - men nu med lite tomtplanering i bagaget har vi märkt hur många tusenlappar det finns att spara bara man ger det en stund. Det är synd att man inte riktigt får den hjälpen av de olika husbyggare som finns, förstår givetvis att deras fokus är att bygga hus men bara av att vi valde att "backa" huset (långsmal tomt) X antal meter så ändrades hela känslan för tomten - till det positiva.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
B bergigtomt skrev:
Hej,

Hur mycket av tomten hade ni planerad innan ni satte igång ert husbygge? Finns det några bra tips för hur man ska tänka kring tomtplanering innan man väljer placering av hus/hustyp etc?

Vidare, vad har folk sina tomter till idag? Vi har en tomt på ca 1500m2 och vissa tycker den är väääääldigt stor medan andra tycker den är en liten plätt. Spelar givetvis ingen roll vad andra tycker men vi har väldigt svårt att se framför oss hur man nyttjar en tomt på bästa sätt då vi bor i lägenhet idag. Den är väldigt avlång och när man är på tomten uppfattar man inte riktigt hur stor den är. De båda långsidorna uppgår till ca 40-50m. Hur mycket snöskottnings-planering bör man fundera över? Något annat man ska ha i beräkningen?

Stort tack!
Ja snöskottningen beror ju helt och hållet på hur mycket du vill skotta själv. Jag och min sambo håller på med en tomt vi köpt och den är på ca 7000kvm utanför detaljplan givetvis men ändå nära till samhället. Började förra sommaren med avtäckning sen har jag fyllt upp själv tomten ca 1,5 meter men nu i vår ska jag fortsätta så man hinner färdigt så mycket som möjligt innan dom kommer och gjuter plattan. Du får skapa dig en bild i huvudet hur du vill att det ska se ut och sen är det bara göra
 
  • Gilla
bergigtomt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.