Goddagens.


Hamnar detta inlägg fel, så ber jag vänligen om ursäkt och Moderator får flytta till mer passande.

Jag har planer på köpa upp lite tomt för framtida hus då tillökning osv kommer på tal med frugan :)

En tomt jag hittat som känns attraktiv har ägandeform; Ägandeform/typ Friköpt/Tomt
Vilket känns som att det är någon bonde som äger för mycket mark och vill sälja av lite, står inget i annonsen om att det är kommunalt och det ligger inte i direkt, tätort.

Lite som jag förstått nu så kan man äga en tomt, då det går under fastighetsbenämning och man behöver endast betala 1% per år av taxeringsvärdet för marken öven om det inte står en bostad på marken.
Det ska tydligen finnas bygglov för en kåk på 100kvm, el framdraget samt fiberanslutning finns i området för inkoppling.
Vatten och avlopp saknas dock =/

På tomten idag står en lekstuga samt ett dass. (finns säkert en anledning till det av skatteskäl? )

Om jag nu vill köpa denna tomt, vad bör jag tänkta på?

Känns ju som att man kan äga marken, hålla efter den så den ser anständig ut. (klippa befitnlig gräsmatta osv)
Sen se om man kan öka på bygglovet och få ett hus på 100-140kvm ?
tomten är stor som jag tittar på, över 3500kvm

Mvh
 
Kanske bättre att undersöka först med Kommunen vad som är tillåtet att bygga på tomten samt vilka krav på avlopp som gäller (=dyrt?) innan du köper tomten.
1% skatt gäller obebyggd tomt. Du blir skattebefriad i 15 år när du väl har uppfört ett bostadshus på tomten.
 
roland53 skrev:
Kanske bättre att undersöka först med Kommunen vad som är tillåtet att bygga på tomten samt vilka krav på avlopp som gäller (=dyrt?) innan du köper tomten.
1% skatt gäller obebyggd tomt. Du blir skattebefriad i 15 år när du väl har uppfört ett bostadshus på tomten.
Hej Roland,

tack för ditt svar.
Jag glömde skriva att jag redan mailat kommunen för frågorna om avlopp.

Finns idag granntomter där hus finns, så jag tar förgivet att det finns avlopp i området och bör inte vara alltför stor kostnad, men jag återkommer med svaret jag får från kommunen.


Något mer man kan få som tips?
Bott i lägenhet hela livet så har ingen koll alls på tomt, hus och allt som hör till :)

mvh
 
roland53 skrev:
Kanske bättre att undersöka först med Kommunen vad som är tillåtet att bygga på tomten samt vilka krav på avlopp som gäller (=dyrt?) innan du köper tomten.
1% skatt gäller obebyggd tomt. Du blir skattebefriad i 15 år när du väl har uppfört ett bostadshus på tomten.
Förstår inte vad du menar eller är det alldeles nytt. För nybyggnad var det 5 år utan avgift (fastighetsskatt) + 5 år halv avgift sedan full avgift efter 10 år.
 
Nja, avlopp är nästan alltid en dyr installation. Det är inte ovanligt med anslutningskostnader på över 200 000, för kommunalt avlopp.

Och som sagts, det är helt avgörande vad du får för byggrätt på tomten. Det händer ganska ofta att folk köper tomter som visar sig ha totalt byggförbud. Det nu existerande bygglovet (om det verkligen finns) ger dig rätt att bygga just det huset, med byggstart inom två år efter att lovet är beviljat. När den tiden gått ut så finns det ingen garanti att du får bygga någonting överhuvudtaget på tomten.

Du måste kolla med kommunen om vilka förutsättningar som finns.
 
Redigerat:
Det troliga är väl att det inte finns ett formellt bygglov för tomten.
Troligen är det ett förhandsbesked.

Som Hempularen och Roland53 skriver:
Besök en handläggare på kommunkontoret och diskutera din funderingar och planer.
 
Jag fick svar snabbt av kommunen, det nuvarande bygglovet som fanns på fastigheten var utgånget då bygget ej påbörjats inom 2 år från att det beviljats.
Hon skrev att ett bygglov ska påbörjas inom 2 år och avslutas inom 5 år.

Dock fanns en detaljplan med max byggyta på 110kvm per tomt (en huvudbyggnad och om man vill en komplementbyggnad)

Hon kunde inte besvara kostnaden för Avlopp utan där får jag vända mig till Miljökontoret.

Tankar just nu om den tomten jag föll intresse för svalnade lite då 110kvm känns för lite, iofs, 2våningshus borde räknas annorlunda, eller vad säger ni som har mer koll?
dvs 110kvm per våning alt källare?
 
Allt står i detaljplanen.
Ibland får man inreda vinden, ibland inte. Tillåten taklutning kan också variera.

Kan du inte få fram detaljplanen på kommunens hemsida?
Bör finnas under "Bygga och bo" eller något liknande.
 
Jag kollade som sagt med dom och fick svaret 110kvm är största byggytan för området.
 
Fast byggyta är ju den markyta som huset får ta upp. Bygger du ett tvåvåningshus med källare på hela utan får du 300 kvm yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.