Vi hade samma problem. Du är hänvisad till bankerna (glöm SBAB etc) och får ta ett vanligt banklån med rörlig ränta på ungefär samma nivå som byggkreditivet.
 
NORDEA nybyggaren... NORDEA har du testat dom. Säg att du känner nån som har lyckats med det i typ Stockholm...  8)

Du måste ju ändå ha papper på att du får låna till hela bygget, låtsas som att det är en kort tidsfråga innan du börjar, fäll ett par trän å sök bygglov så har du börjat...
 
Det är en förhandlingsak  ;)

På vårat byggkreditiv fick vi rörliga villalåneräntan, inga övriga kostnader  :)

Håller med lajbanson, kontakta NORDEA!
 
OM du är snäll nybyggaren så kan du få namnet på min bankgubbe, men avståndet kan kanske komplicera det hela...
 
lajbanson skrev:
OM du är snäll nybyggaren så kan du få namnet på min bankgubbe, men avståndet kan kanske komplicera det hela...
Helt klart så ska du pröva flera banker... Enligt förseningssparbanken så tjänade vi så dåligt å hade så mycket skulder att det var konstigt att vi inte hade socialbidrag... (nästan iallafall). Men kära gamla NORDEA dom kunde räkna dom... Och nej vi har inte ens bostadsbidrag ;D
 

Jag kan verkligen rekommendera frasen;

"en bekant till oss lånade pengar till en tomt, för att senare bygga på..."

Det brukar fungera ;D


Ett till tips till alla nybyggare; för oss har det lönat sig mycket att vara vår bank trogen. De tror på oss. Från det att jag öppnade mitt första konto, lånade till första lägenheten. Samma bankkvinna har följt oss i flera år, nu räcker det att slå henne en signal, hon löser i stortsett alla våra ärenden över telefon(som att jag köpte aktier till mitt VPCkonto men debiterade makens sparkonto! ;D )

Ge och ta! Vi är trogna banken och i gengäld får vi en otrolig service tillbaka! Leve NORDEA! :D
 
Just det, man ska ha en "hej det är jag..."-relation. Guld värt. :)
 
Det var inga problem för oss att få låna till bara tomten till att börja med. Vi får inte börja bygga förrän kommunalt vatten o avlopp är ditdraget. När vi köpte tomten hade de inte ens börjat med det. Nu är det äntligen på gång! Det var Föreningssparbanken som hjälpte oss, en kanonbra bankkvinna i Håbo kommun. Vi är inte några höginkomsttagare heller kan jag tillägga. Det lönar sig att kolla med andra banker om man får nej på ett ställe. Det kan även skilja sig mycket inom samma bank på olika orter.
 
Vi fick också låna hos NORDEA för tomt köpet ca 1 år innan vi börjar bygga huset.
 
Jag och min sambo befinner oss i samma situation. Vi behöver låna till en tomt och har ännu inte planeringen för bygget färdig. Har fått positiva förhandsbesked till tomtlån och senare byggnadskreditiv från Nordea och SEB, dock vill de att vi skall betala ca 20% kontant vid tomtköpet. Inför vidare förhandlingar vore det intressant att få veta vilka räntor ni har fått på era tomtlån.
 
Japp, å sen blir du tvungen att jobba häcken av dej istället för att sitta här å gaffla... ;D. Äh räntorna idag är så pass låga. Om inte tomten kostar mer än säg 100-200.000 så är procentskillnaden nog försumbar.
 
lajbanson skrev:
Äh räntorna idag är så pass låga. Om inte tomten kostar mer än säg 100-200.000 så är procentskillnaden nog försumbar.

lajbanson, var bor du ? ???  ;)  ;D
 
Där tomterna kostar runt 100.000 8)
 


hi hi hi... jag vet :)

Lite kul kontrast mot Stockholmstomter, det fattas lixom en nolla ;)
 
snabbt räknat så kostar varje % 229kr/mån...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.