Jag, flickvännen, flickvännens syster och hennes man planerar att köpa en fastighet "1200kvm" med ett hus på som är i extremt dåligt skick för ungefär 2miljoner. Vi tänkte bygga ett parhus där men det vi undrar över är om vi kan räkna på att klara oss under 4miljoner totalt. Huset är i hemskt skick och beklätt med gamla eternitplattor och på tomten finns det även en gammal smörjgrop. Låt oss förutsätta att vi får bygglov för parhuset.

Fastighet 2 000 000
Rivning och sanering 150 000
Bygge av parhus 1 800 000
Tillstånd och annat 50 000

Är det helt orealistiskt?
 
Jag tror att jag sett inlägg här på forumet där rivningskostnader har uppskattats till 300000.

50 000 för tillstånd kanske är rimligt vid bygge av ett hus. Men parhus (tror jag) brukar anses som 2 hus. Jag vet inte om ni tänker er att bygga huset som en fastighet och sedan "hyra av varandra"? Alternativet är att stycka tomten till 2 fastigheter. Att bo i ett sammägt hus kan annars bli besvärligt i framtiden. Antag att en vill sälja?

Byggkostnaden har jag ingen aning om, men om ni inte redan har tänkt på det så blir ju ett parhus lite dyrare än motsvasrande yta i ett "enkelhus". Dubbelt med kök badrum etc. Dubbla värmeanläggningar osv.
 
Nog är 1,8 milj lågt räknat för ett parhus. Det beror naturligtvis mycket på hur mycket ni tänker göra själva. Annars är väl 1,8 milj ett normalt pris för ett "enkelhus" av inte allt för hög standard.
 
A
Vi har bekanta som byggt parhus i år, de byggde totalt 310 kvm, alltså 155 kvm per familj och de gav 1,5 var, alltså 3 mille för sitt bygge. Så 1,8 låter lite väl optimistiskt...
 
Ok det var min bror som jobbar som snickare som sa att han skulle kunna bygga ett parhus med "skälig" lön för runt två mille.
 
A
Gäller det svarta pengar och att låta bygget ta tid så går det säkert att snika ner i pris, men som vanligt så gäller det även vad man vill ha för standard, deras hus var för övrigt putsat, alu fönster och hög standard totalt. Allt hänger på hur många timmar man är villig på att lägga ner själv (eller via billiga kontakter). Det går säkert att komma ner i pengar, men man får ju räkna med att det tar tid istället.
 
Kukilon skrev:
Jag, flickvännen, flickvännens syster och hennes man planerar att köpa en fastighet "1200kvm" med ett hus på som är i extremt dåligt skick för ungefär 2miljoner. Vi tänkte bygga ett parhus där men det vi undrar över är om vi kan räkna på att klara oss under 4miljoner totalt. Huset är i hemskt skick och beklätt med gamla eternitplattor och på tomten finns det även en gammal smörjgrop. Låt oss förutsätta att vi får bygglov för parhuset.

Fastighet 2 000 000
Rivning och sanering 150 000
Bygge av parhus 1 800 000
Tillstånd och annat 50 000

Är det helt orealistiskt?
Det första ni bör göra är väl att gå igenom i mer detalj vad kostnaderna kan beräknas bli. Skall ni bygga lösvirkeshus så får ni uppskatta kostnad för grund, virke, vvs, el etc
Om man bara uppskattar på toppnivån så brukar det bli ganska ordentligt fel, räknar man samman småkostnader så träffar man ofta mer rätt...


Sen måste ni sätta er ned och tänka igenom och SKRIVA ett kontrakt (det är alltid lättare att komma överens muntligt när man är glad i hågen och har samförstånd - betydligt värre blir det om ngt går snett senare) mellan familjerna. Ta höjd för om ngn familj vill sälja men inte den andra tex, samt hur en framtida köpare skulle uppfatta värdet på huset.

Ang posterna så för ni som sagt gå ned i mer detalj:

Rivning och sanering: Om ni river själva så är det ingen arbetskostnad - annars får ni räkna på ett uppskattat antal timmar gånger taxa. SEdan är det containers och ev. miljö avgift för att få slänga vissa saker (här kan man kanske snika om man göra det själv genom att köra många smålass till den lokala återvinningsstationen, men då tar rivningen säker 10ggr så lång tid). Tänk också på vad det är för grund - en betongplatta kan säkert kräva en del för att få bort - speciellt omde t ligger gas,el eller VA installationer ingjutet i den...

Bygge av Parhus 1.8 mkr - att bror din har sagt detta låter som om du skall slå på 50-100% på priset :) Han kan säkert uppskatta sin arbetskostnad och höfta till med virke etc - men bara två kök kommer ju gå på mellan 150 000- 300 000 kr utan att vara alltför lyxiga. Lägg till detta badrum, ev separata värmeanläggingar etc Skall ni dela på sådana saker vill det till att man har tänkt till på underhållskostnader samt som sagt om en part vill sälja - kan man hitta en annan köpare som vill leva såpass intimt med den andra ? Du skrev inte hur stort parhuset skall vara, det spelar ju också in...

Ingår pantbrev i "tillstånd och annat" ?
50 kkr kan ev. vara lågt räknat ni skall ju bla ha: Bygglov, Bygganmälan, KA (plus byggsamråd), Byggfelsförsäkring, pantbrev, betala stämpelskatt på fastigheten, och ev. ngt mer som jag glömt.

/K
 
av ett gammalt 40-talshus (100 kvm)med källare gick på 75 000 kr. Då ingick iordningställande av gropen och Eternitplattorna kan det vara asbets i. Vi fick ett pris på 7-8000 kr för nedtagning av dessa år 2001, inget gjordes då och nu år 2006 fick vi ett pris på 77 000!!!!!kr Naturligtvis protesterade vi och då sa de oj, vi har visst gjort ett tryckfel (snicksnack säger jag) det kostar 17000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.