Hej,

Jag och min fru ligger i startgroparna för att börja planera ett kommande husbygge.

Tanken är att vi ska stycka av en tomt från hennes familjegård i småland.
Ansökan om förhandsbesked är inskickat till kommunen, då det är utanför detaljplanerat område så bör det inte vara några problem att få bygga. När detta är okej ska vi ta det vidare till lantmäteriet för avstyckning.

Då det är nära till sten/berg så är det lite oklart vilken som är den bästa placeringen av huset.
Hur ser det ut med regler för att få börja provgräva och se hur berget ser ut på den tilltänkta platsen?
Idag är det lite lövträd på platsen och en höjd.
Får ägaren av gården gräva för att undersöka om det är lämpligt att sälja tomt på platsen så att säga?
 
Någon som har en aning?
 
Ring kommunen. Förmodligen får man provgräva och ta ner några träd på sin egen mark utan bygglov/marklov.
 
harry73
Såklart man får provgräva och ta bort träd (i alla fall på den egna fastigheten utanför planlagd område)
 
kuggmodul skrev:
Ansökan om förhandsbesked är inskickat till kommunen, då det är utanför detaljplanerat område så bör det inte vara några problem att få bygga.
Du är lite naiv tycker jag!
Gräva utanför detaljplan får man egentligen göra, men det kan finnas hinder, t.ex. fornlämningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.