Har även lagt in en fråga under en annan rubrik ("Köpa och sälja hus" tror jag den heter). Min fråga till er är hur ni som köpt tomt gjorde med er tidigare bostad? Vår bank vill ej låna ut pengar till en tomt innan vi sålt vår nuvarande bostad. Vår plan var att låna pengar till tomten nu (hittade av en tillfällighet drömtomten och vill ej låta den gå förlorad), spara pengar och fixa till vår nuvarande bostad under 2012 för att sedan börja bygga våren 2013.

Hur gjorde ni som köpt tomt? Köpte ni först när ni sålt er gamla bostad eller ägde ni tomten samtidigt som gamla huset? Hoppas ngn fattar vad jag menar...
 
Sälja bostad före ni kan köpa tomt? Vill banken att ni ska bo i tält i vinter?
 
Ja, tydligen. Enligt Swedbank måste vi sälja vårt hus innan vi får låna till en tomt. Vår plan var att köpa tomten nu, och sedan börja bygga först år 2013 när vi sparat ihop en rejäl buffert. Dock kommer tomten att vara puts väck (såklart) om två år varför vi gärna vill lägga vantarna på dem nu... Men enligt Swedbank måste vi 1) sälja huset vi bor i nu och 2) först därefter leta tomt, köpa tomt och bygga. De rekommenderade att man flyttade till hyresrätt efter försäljningen av gamla huset. Tills man hittat en tomt och byggt klart.
 
Grannarna håller just på med detta. De har köpt tomt och börjat bygga, håller på att sälja huset och hoppas få det sålt så snart som möjligt. Inflyttning sensommaren 2012, så de räknar med att hyra nåt i mellantiden. Huruvida de lånat i bank till tomten eller inte ska jag låta vara osagt, men tomt, markberedning, bygglov, vatten och avlopp och allt sånt som ska fixas innan bygget kommer igång på riktigt kostar dem ca 1,5 miljoner, själva huset ca 2 miljoner och de räknar med att få uppemot 2 miljoner för huset.
 
Anna H: Intressant! Skall de bo i hyresrätt efter försäljningen? Jag tycker bara det är så skumt att inte kunna köpa tomt förrän vi sålt huset - jag menar, det kan ju dröja evigheter innan man ens hittar en tomt som känns rätt? Jag har absolut inget emot att bo i lägenhet under byggtiden, men att inte kunna leta tomt förrän huset är sålt känns lite...hårt. Jag kanske har fel, är ny på detta!
 
Det är nog klokt att spara ihop pengarna till själva tomten först ändå tänker jag mig. Man kan ju ändå inte låna allt till huset, och lånar man till tomten kostar lånet pengar sedan, så att det tar längre tid att spara ihop. Det måste vara så banken tänker?

Jo, grannarnas plan är som sagt att bo i hyreslägenhet (elelr hyra någons villa) tills nya huset är klart. De hade kontrakt skrivet för några veckor sedan, men det var villkorat, och köparna hoppade av då det visade sig att de nog inte får så mycket som de hoppats för sin lägenhet.
 
Anna H: Ser att vi bor i Värmland båda två. :) Vår plan var att passa på att köpa tomten nu, eftersom den passar oss så perfekt. Under nästa år tänkte vi sedan spara ihop en buffert/handpenning till huset etc, och börja bygga först sommaren 2013 ungefär. Vi skall kolla hos lite fler banker, för vi vill så gärna ha tomten.
 
Ni har inga föräldrar som kan skriva under borgen, om ni känner att ni verkligen klarar av er plan?
 
Göran.W
Har man inte för mycket hus lån redan finns ju möjligheten att belåna befintlig bostad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.