Hej! Jag bor längst in på ett skaft med tre hus på vardera sidan om vägen. Vi äger 2/3 av vägen och kommunen 1/3 då skaftvägen slutar i vårt hus + en gångväg. Grannarna längs vägen har inga servitut men så här har det ”alltid” varit, dvs säkert i minst 30-40 år. Gatan ser ut som vilken villagata som helst i ett samhälle. Jag har aldrig brytt mig egentligen, men funderar på hur det ens kan vara så här. Är det ”lagligt”?
 
Claes Sörmland
Börja med att titta på detaljplanen. I områden som dessa finns vanligen en detaljplan och den reglerar vilken mark som är avsatt som gata. Planregleringens gränser för mark med olika ändamål behöver inte följa fastighetsgränserna även om de oftast gör det.

Kolla sen vem som är huvudman för den allmänna platsen. Det kan vara kommunalt huvudmannaskap för gatorna (för allmän plats) och det kan vara enskilt. Beroende på vilket av dessa huvudmannaskap som råder så gäller olika saker. Kan redas ut i denna tråd om du vill men då behövs denna info.
 
Redigerat:
Tack för svar! Marken saknar detaljplan utan man hänvisar till en Översiktsplan som reglerar tomtstorlek och byggyta etc. Ang kommunens del av vägen vet jag inte och vet inte heller var man ser det.
 
Men hur går fastighetsgränsen mot kommunens del av vägen? Har de en 3e del av sträckan, eller av bredden?

Även om du inte ser ngt. servitut registrerat på fastigheten, så kan det finnas. Ofta inskrivet i avstyckningshandlingarna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ok, det är inte detaljplanerat.

Ja då ansvarar ni själva för vägdelen ut till allmän väg. Respektive markägare ansvarar för sin del av vägen, sen finns det möjlighet till servitut och att inrätta gemensamhetsanläggningar. Det är helt lagligt som upplägg, det är så hela landsbygden fungerar.

Vad är din mer specifika fråga? Om grannskapet har rätt att köra på vägen utan servitut? Ja om markägaren tillåter det.
 
Redigerat:
De har en tredejedel av sträckan bort från oss. Så de på den sidan av gatan har tomter som gränsar mot kommunens del. Har inget minne av något i avstyckningshandlingar. Vår fastighet styckades av för drygt 20 år sedan från tomten ”nedanför” som då ägde skaftet. De pratade då om att det inte fanns servitut.
 
Jag har inga som helst planer på att inte låta vem som vill köra på vägen, frågan är mer vad händer om jag skulle förbjuda det. Det verkar ju helt absurt om jag har den rätten att vägra människor att komma till sin fastighet. Jag tror kommunen asfalterat vägen för länge sedan och efter det har inget underhåll behövts, men sen två år tillbaka har de slutat snöröja vilket inte är orimligt om det inte är deras väg, men då har jag också funderat på hur det fungerar. Gatan ligger alltså mitt i ett villaområde och ser ut som vilken vägsnutt som helst med villatomter på varje sida.
 
Vad vill du göra?

Världen fungerar pga inte alla är dårar som plötsligt ändrar etablerade spelregler.

Om du vill reglera din egen och dina grannars infart/snöröjning/underhåll så finns det flera sätt att göra det.

Det är tveksamt om dina "rättigheter" ger dig rätt att plötsligt stänga av vägen för dina grannar.

/ATW
 
Claes Sörmland
B Backspegel skrev:
Jag har inga som helst planer på att inte låta vem som vill köra på vägen, frågan är mer vad händer om jag skulle förbjuda det. Det verkar ju helt absurt om jag har den rätten att vägra människor att komma till sin fastighet. Jag tror kommunen asfalterat vägen för länge sedan och efter det har inget underhåll behövts, men sen två år tillbaka har de slutat snöröja vilket inte är orimligt om det inte är deras väg, men då har jag också funderat på hur det fungerar. Gatan ligger alltså mitt i ett villaområde och ser ut som vilken vägsnutt som helst med villatomter på varje sida.
Om du förbjuder dina grannar att köra på din enskilda väg som ligger på din mark så får de i princip följa det. Sen kompliceras det hela av frågan om det verkligen är din väganläggning som ligger på din mark. Ofta i sådana här fall så är det någon annan än dagens markägare som har anlagt själva väganläggningen. Ofta är det dessutom rejält oklart hur historien ser ut.

Om du i ett hypotetiskt fall skulle vara obstinat och meddela dina grannar att nu är det slut med att köra på din väg så är deras rättsliga väg framåt för att säkra utfart från sina fastigheter genom att t ex ansöka hos Lantmäteriet om att inrätta vägen som en gemensamhetsanläggning som blir samfälld för era fastigheter. Anläggningslagen ger dem rätten till detta och Lantmäteriet fattar då ett myndighetsbeslut som inrättar vägen som gemensamhetsanläggning. Därmed förlorar du rådighet över vägens framtida förvaltning, den förvaltas som en samfälld väg.

Som din beskrivning låter så skulle det naturliga redan idag vara att någon av er ansöker om att inrätta vägen som gemensamhetsanläggning. Då får era fastigheter andelstal och ni uttaxerar medel efter dessa för att betala för vägens underhåll och vinterskötsel. Tyvärr kostar ju förrättningen en summa men sen är det hela juridiskt löst på standardsättet för vägar som dessa. Många känner därför att man låter det vara, blir billigast för alla i grannskapet. I alla fall om inte hela kostnaden för vägens drift hamnar på en enda stackars fastighetsägare.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Världen fungerar pga inte alla är dårar som plötsligt ändrar etablerade spelregler.
Det är väl rätt uppenbart vad som har hänt här. För två år sen har "dårarna" (inte mina ord!) i kommunen slutat snöröja vägen/gatan efter att ha skött den i alla år och t o m asfalterat den. Nu funderar TS på vad som juridiskt gäller för förvaltningen av den framgent. Vem har beslutandemakt, har någon ansvar, vem ska betala o s v.

Lösningen som lagstiftaren har tänkt sig är inrättande av gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen. Om grannskapet vill samverka så att de får en fungerande gemensam utfart.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl rätt uppenbart vad som har hänt här. För två år sen har "dårarna" (inte mina ord!) i kommunen slutat snöröja vägen/gatan efter att ha skött den i alla år och t o m asfalterat den. Nu funderar TS på vad som juridiskt gäller för förvaltningen av den framgent. Vem har beslutandemakt, har någon ansvar, vem ska betala o s v.

Lösningen som lagstiftaren har tänkt sig är inrättande av gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen. Om grannskapet vill samverka så att de får en fungerande gemensam utfart.
Skönt att du kan svara två ggr en åt TS och en åt mig... Jag förstår dock inte inte varför men om det får dig att känna dig lite bättre så varsågod.

Vore ju intressant om TS skulle kunna verifiera din tolkning att det är kommunens "plötsliga" ändring som är grunden till trådstarten..

/ATW
 
Precis som du beskriver det Claes. Jag har inte stött på några dårar alls, bara en kommun som inte vill snöröja något som inte är deras (och kanske de glömt bort sin gångbanedel, men det ärendet ligger hos ”driften” på Kommunen).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
@ArneTW vad i min text får dig att dra andra slutsatser?
 
B Backspegel skrev:
@ArneTW vad i min text får dig att dra andra slutsatser?
Det var först i inlägg #7 som du nämnde att Kommunen slutat snöröja...

Läs dina inlägg igen utan den kunskapen...

/ATW
 
Så länge har jag varit på internet så jag vet att man aldrig ska anta mer än det som är skrivet. ”Assume good intent” skulla hjälpa ofta. Ha en fin dag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.