Hej!

Att få tag i en tomt verkar ju helt omöjligt och har nu läst tipsen här. Att åka runt i områden man gillar och sedan ta reda på vem som äger marken osv...verkar ju vara ett bra tips! Har nu lite frågor...
1) Många som fått tomt genom detta sätt att "leta" upp en ägare?
2) Är det omöjligt att hitta/få tag i en tomt nära eller inom Göteborgsområdet?! (Har knappt kollat något men det känns Väääldigt svårt!)
3) Nån som har erfarenhet av att ordna tomt genom att köpa fritidshus eller stuga? Är det också en möjlighet eller brukar det va svårt att få bygga hus om man river stuga eller skjul eller vad man nu hittat!?`

Hoppas det är nån som kan stilla mina funderingar!
Tack på förhand! ;)
 
Hej Solana! Tack för tipset!
Men jag skrev inom göteborg eftersom jag inte ens är intresserad av Tex Torslanda eller Kungälv...... och då gäller inte Borås hållet :-/
 
Ingenting är omöjligt heter det ju men vissa områden nära Göteborg är helt klart svårare än andra. Först och främst skall man ha klart för sig att priset på tomten man hittar via en privat säljare troligen inte blir billigare än genom mäklare/hustillverkare. De flesta, om inte alla, vet vad priserna ligger på. Många "sitter" på tomter som de själva eller någon släkting skall bygga på och har inget intresse av att sälja till en främmande människa. Men som sagt, inget är omöjligt.

1. Tror det är ganska få som lyckats de senaste åren. I alla fall i de "heta" områdena.
2. Självklart går det. Titta på hemnet.se, bovision.se och hustillverkarnas hemsidor. RING mäklare och hustillverkare och visa ditt intresse.
3. Totalkostnaden blir högre med en befintlig stuga då rivningen i sig kostar pengar. Om det finns en stuga ger detta automatiskt inte bygglov för permanentbostad. Beror på planen för tomten eller området. Är man osäker kan man få hjälp av stadsbyggnadskontoret alt. söka förhandsbesked.
 
Kunde tänka det men.. jag själv är gammal gbgare och flyttade hit för 15 år sedan. Märker fler å fler som drar sig hitåt, för tomterna är mkt biligare än inom Gbg. Lycka till med tomt letandet :D
 
Vad menar du med "inom Göteborgsområdet"?? Alltså, Göteborg är ju jättestort och man tycker ju olika bra om olika områden..

Själv tycker jag om Hisingen, Kungälv, Ale och Öckerö förståss (har ju tomt på Hönö ;)). Däremot tycker jag inte om Västra Frölunda, Mölndal, Kållered, Högsbo. Det är liksom fel del av Göteborg för min del.

Lycka till iallafall!
/ Louise
 
De tomter vi sett inom göteborg (och då inkluderar jag de närmaste kranskommunerna) har antingen varit väldigt dyra (1,5 miljoner och uppåt), eller har haft dåligt läge. Så svårt är det att hitta drömtomten i Göteborg till ett vettigt pris. Helt klart.

Vi hamnade i Bollebygd till slut. C:a 35 minuter lagligt på 40-vägen, eller med tåg (som skall byggas ut inom kort).

Titta åt Borås hållet... bara 30 min på motorväg ner till Gbg.
Hur fort kör du då (host, host)? ;)
 
Lägger farthållaren på 115-118 ::) Det kanske va en "glädjekalkyl". Men 40 min är inte fel iaf. :D
 
Solana skrev:
Lägger farthållaren på 115-118  ::) Det kanske va en "glädjekalkyl". Men 40 min är inte fel iaf.  :D
hmm,är det inte 140 väg till Götet ;)

Men så är man ju en stor bidragsgivare till Västra Götalands Polisdistrikt också :'(
 
Det är inte jag :D, men som sagt jag låser strax under 120 inbillar mig att då får jag passera :-/
 
fredstu skrev:
hmm,är det inte 140 väg till Götet ;)
Man kan ju undra ibland. :)

Vägen är i vilket fall väldigt bra. Fortfarande riktigt framkomlig, vad det verkar. Till skillnad från t.ex. E6:an som är helt igenkorkad i rusningstrafik.

Tycker absolut inte man skall förkasta orterna längs 40-vägen, om man vill ha en tomt med pendlingsavstånd till Göteborg. Inte innan man åkt runt lite och kollat. När vi först såg att det fanns tomter till salu i Bollebyggd så valde vi bort dem, för att det lät så långt borta. Sedan insåg vi dock att det inte var längre bort tidsmässigt än många andra ställen vi tittat på, i.o.m. att det är fin 110-väg nästan hela vägen in i Göteborg.
 
Jag vet när jag jobbade i Gbg (för många år sedan) och åkte kommunalsnöret då tog det mig en timma var väg fram och tillbaka jobbet  :surprised:. Det tar mindre tid nu  :D
 
jag jobbar med just detta, att finna tomtmark, utefter större delen av västkusten. Den som söker finner, men det tar tid och är man endast ute efter 1 villatomt blir man ganska begränsad. Dvs har man möjlighet att göra en "större" affär där man investerar i ett större markområde för att på sikt avyttra de delar man inte själv har intresse av finns ok möjligheter att finna det man söker. Det tar fortfarande mycket tid och arbete att finna dessa tomter, men dom finns där...

mvh,
J
 
Men jag skrev inom göteborg eftersom jag inte ens är intresserad av Tex Torslanda eller Kungälv...... och då gäller inte Borås hållet
Torslanda ligger inom Göteborg!!!
 
Ja, men nu snackar vi innanför vallgraven! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.