Vi har förra hösten köpt en hus(dödsbo) som nu ska rivas pga nybyggnad.
När då nybyggnadskartan till bygglovshandlingarna skulle göras kom det fram att det inte finns några koordinater på våran fastighet.
Jag far in på lantmäteriet för att få koordinater men dom säger att det inte finns några utan de enda uppgifterna på våran fastighet är ett förrättningsbrev från 1879.

Förrättningsbrevet säger till skillnad från lantmäteriets och kommunens kartor att våran tomt är 25 meter bred längst ner och 18 meter bred längst upp.
Kartorna visar 25 meter nere och 25 meter uppe.
Detta innebär att vi inte kan bygga huset där vi tänkt såvida vi inte vill ha en gavel i söderläge istället =)

Under visingen så visar mäklaren oss vart tomtgränsen går(efter instruktioner från säljarna).
I broschyren för fastigheten är det även med en tomtkarta som då felaktigt visar hur tomten ser ut.
Den angivna arealen på tomten som mäklaren angett verkar dock stämma överens med verkligheten, så storleken dom angett på tomten vid försäljning stämmer.

Efter många turer så är vi i följande situation:
Mäklaren har varit i kontakt med sina jurister och har naturligtvis inget ansvar men har ändå gått med på att ta 25% av totalkostnaden för komplettering av tomt och lantmäterikostnader.

Vi har gått med på att ta 25% av kostnaden. Vi får trots allt större tomt, ca 300m2

Säljarna(två barn till dödsbo) gick initialt med på att dela på resterande 50% men nu har ena parten backat och ska inte betala någonting. Gäller muntligt avtal här?

Jag vet att jag som köpare har undersökningplikt men hur långt ska man dra det. Våran tomt är felaktigt uppritad i alla kända kartor.

Totalsumman för att åtgärda det hela är ca 30.000kr

Har jag någon juridisk rätt i detta fall?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Av nyfikenhet. Vad kostade tomten?
 
420.000kr
 
Skojar du? 30 papp för 300 m2. Betala och se glad ut! Om dessutom mäklaren (förmodligen bara av snällhet) betalar 25% av detta så är det ju en "piss i Mississippi" kvar. Förmodligen har inte säljarna heller vetat hur det förhåller sig, varför ska de då betala något?
 
Rebeckaf skrev:
Förmodligen har inte säljarna heller vetat hur det förhåller sig, varför ska de då betala något?
För att de sålde något de inte ägde kanske. :rolleyes:
 
Rebeckaf skrev:
Skojar du? 30 papp för 300 m2. Betala och se glad ut! Om dessutom mäklaren (förmodligen bara av snällhet) betalar 25% av detta så är det ju en "piss i Mississippi" kvar. Förmodligen har inte säljarna heller vetat hur det förhåller sig, varför ska de då betala något?
Jo jag tror inte att någon agerat bakslugt och mäklaren har varit reko men det är lite principsak. Dessutom så är det som för så många andra en redan pressad budget.
 
Jag har lite svårt att se "principen" i den här frågan.

Strikt formellt så handlar det om huruvida säljaren skulle ansvara för det här felet som ett dolt fel. De tillgängliga kartorna har tydligen varit felaktiga, då är frågan om undersökningsplikten kräver att man får fram det där förrättningsbrevet. Det faktum att det saknades koordinater borde man nog upptäcka som en del av undersökningsplikten, och då uppstår krav på fördjupad underrsökning, dvs inget dolt fel.

Men nu har ju säljaren pekat ut gränsen, då är frågan om det skall ses som en för honom bindande uppgift, troligen inte.

Så att stämma dödsboet för dolt fel är en rejäl uppförsbacke, om vi antar att dödsboet dessutom är skiftat nu, så finns det ingen avtalspart att stämma. Men det har framgått att man i vissa fall kan kräva dödsbodelägarna istället, men det är då en ytterligare komplikation.

Att ge sig in på en sådan manöver för 15 000 kr (om jag fattat det rätt) vore totalt vansinne, risken att förlora hundratusentalskronor i advokatkostnader är för stor.

Om man sedan ser på det lite mer praktiskt. Tomten hade ju rätt yta, du har fått det du betalat för. Felet i gränsplaceringen påverkar inte värdet av det du köpt. Säljaren har sålt en fastighet med ett hus, de felaktiga gränserna var inget problem med det hus som är sålt. Problemet har uppstått iom. ditt byggprojekt, säljaren har inget med det projektet att göra, det är ditt projekt. Och jag tror att man får avskriva den här typen av problem som ett av de väldigt många problem som kan uppstå i ett byggprojekt.
 
O
Håller med hempularen. Svårt med dolt fel, framför allt när det är ett dödsbo!
Att du inte kan placera huset där du vill kan du knappast skylla på säljaren.
 
Odjuret skrev:
Håller med hempularen. Svårt med dolt fel, framför allt när det är ett dödsbo!
Att du inte kan placera huset där du vill kan du knappast skylla på säljaren.
Jag håller egentligen också med men vad som bör tilläggas är att om vi vetat hur tomten egentligen sett ut hade den blivit allmänt mindre attraktiv. Mäklaren håller även han med om att han hade satt ett lägre utgångspris om han vetat hur den såg ut. Sen hör det till saken också att det på tomten tidigare också stod en sommarstuga(riven) som nu visat sig inte överhuvudtaget stod på våran tomt. Byggnaden stod alltså på kommunens tomt.

Det finns som en naturlig placering av ett hus på våran tomt vilket är lite svårt att beskriva i text men ni skulle förstå om ni såg det. Skulle man ställa huset där det befintliga står kan man inte klippa gräset hela vägen runt utan att klippa grannens gräsmatta också:p

Vad jag egentligen ville veta var ifall muntligt avtal gäller iochmed att alla parter kommit överens men sen att en ändrade sig?
 
Muntliga avtal gäller, men det blir alltid problem att bevisa vad som sagts, så därför är det i princip inte något som det är lönt att börja processa om.
 
Mikael_L
Tja ...
Rätt eller fel, ja det är alltid svårt att veta.
Facit kommer först efter dom fallit i rätten. Och då finns det bara två vinnare kvar på planen, kärandes advokat och svarandes advokat.
Alla andra parter hör till gänget "biggest looser".

Ni får alltså exakt det ni tänkt för 30.000:- extra...
Ni har kanske inte gjort er undersökningsplikt ...

Ja jag hade faktiskt betalat, dock helt utan att se glad ut!
Men väl medveten om att jag i efterhand alltid kommer tycka att det var det rätta beslutet. Vissa strider är helt enkelt inte värda sitt pris.
Även en seger blir nog bara en pyrrhusseger.
 
O
Mikael_L skrev:
Tja ...
Rätt eller fel, ja det är alltid svårt att veta.
Facit kommer först efter dom fallit i rätten. Och då finns det bara två vinnare kvar på planen, kärandes advokat och svarandes advokat.
Alla andra parter hör till gänget "biggest looser".
Bra sagt!
 
Muntliga avtal gäller INTE vid fastighetsaffärer. Däremot så är det inte uppenbart huruvida ett muntligt löfte om återbetalning av del av köpesumman är en fastighetsaffär.
 
Förstår inte dödsboet säljer tomt 25x25m = 625m² enligt kontroll är tomten 18x25m = 450m² skillnaden är således 175m² som sålts utan att äga den biten. Det borde rimligtvis vara ett fel begånget av den som upprättat bouppteckningen och sedan låtit det gå vidare utan kontroll. Därefter säljer dödsboet 175m² tomt som man inte äger. 420 000kr ger ca 646 kr/m² x 175 = 113 050 kr för något som man inte äger. Det måste nog anses som ett allvarligt fel begånget av dem som upprättade handlingar inför försäljningen. Däremot så får du köpa 300m² för 30 000 kr så slå till och kräv dödsboet på återbetalning för de kvadrat meter de såld utan att äga.
 
Problemet är att de inte sålt några kvadratmeter utan att äga dem, antalet kvadrat i papprena stämmer men det är formen på tomten som var felritad på kartorna. Så TS har betalt 420.000 för "625m2" men efteråt har det visat sig att en tårtbit som är viktig för husplaceringen inte låg inom gränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.