Har en tomt på gång via en kommun.
I prospektet så har de ju gjort vissa geotekniska undersökningar och den tomten som jag på gång har enligt prospektet "sämst grundförutsättningar", mer info finns inte.

Jag har varit och kikat själv och kan misstänka att det är för att det är lite lutning på tomten och att det kan rinna vatten längs tomten när det regnar (även ifrån bakomvarande tomt)
På gångvägen jämte så såg man också spår i marken som vattnet har runnit i.
I övrigt ser tomten fin ut (med blotta ögat från en amatör som mig), inga berg finns så det lär inte behövas sprängas något.


Hur stor fara är detta?
Räcker det med att man isf gör en dränering på tomten som är ca 1300kvm? Hur mkt kan det kosta på ett ungefär?

Om man köper nyckelfärdigt med totalentreprenad från en känd hustillverkare, brukar de då baka in dränering av tomten innan byggnation i priset?
 
Om det är dålig bärighet i marken på tomten (tex. lerlager, behöver ej synas vid visuell inspektion) så kan ni tvingas påla, det kan kosta ett par hundra tusen extra. Men vet man om det ifrån första början så är det inte "illa" utan ni måste bara ta med det i kostnadskalkylen...
Men se till att göra en ordentlig markundersökning! (~10-20.000:)
 
Ärligt talat, om det står redan i prospektet att tomten har dåliga grundförutsättningar skulle jag inte köpa den, finns så mycket jox som kan strula på ett bygge så man behöver ju inte börja med dåliga grundförutsättningar, kan lixom jävlas ändå...:rolleyes:
 
hakaner skrev:
Om det är dålig bärighet i marken på tomten (tex. lerlager, behöver ej synas vid visuell inspektion) så kan ni tvingas påla, det kan kosta ett par hundra tusen extra. Men vet man om det ifrån första början så är det inte "illa" utan ni måste bara ta med det i kostnadskalkylen...
Men se till att göra en ordentlig markundersökning! (~10-20.000:)
Efter att jag läst prospektet lite mer noggrant nu så inser jag att det kommer ännu fler frågetecken.
10-20.000 låter dyrt, lägger man dom pengarna och det visar sig vara så illa så hade det ju känts tungt ;)'

"Jorden inom området är kraftigt flytbenägen" står det, låter inte bra i mina öron.

Är det någon som kan sådant och känner att dom vill hjälpa till? Jag kan isåfall maila över prospektet, hade uppskattats mycket!
 
Hemmakatten
Om detta inte är er absoluta drömtomt, kan det finnas anledning att tänka om. Är detta er drömtomt, så bör ni absolut kosta på en geoteknisk undersödning. För mig låter uttrycket "Jorden inom området är kraftigt flytbenägen" som att det absolut krävs åtgärder innan ni kan bygga. Förmodligen pålning (men hur långt ner?) men kanske också att man skalar av "den kraftigt flytbenägna jorden" x antal meter och fyller på med annat.

Vi själva gjorde en geotekniskundersökning vilket fick till följd att vi flyttade huset några meter i sidled för att få hela huset på berg.

Dyrt låter det i vilket fall som om era mark- och grundarbeten kommer att bli.

PS. Måste tillägga att jag inte är expert eller kunnig inom detta, bara "vanlig" husägare.
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Om detta inte är er absoluta drömtomt, kan det finnas anledning att tänka om. Är detta er drömtomt, så bör ni absolut kosta på en geoteknisk undersödning. För mig låter uttrycket "Jorden inom området är kraftigt flytbenägen" som att det absolut krävs åtgärder innan ni kan bygga. Förmodligen pålning (men hur långt ner?) men kanske också att man skalar av "den kraftigt flytbenägna jorden" x antal meter och fyller på med annat.

Vi själva gjorde en geotekniskundersökning vilket fick till följd att vi flyttade huset några meter i sidled för att få hela huset på berg.

Dyrt låter det i vilket fall som om era mark- och grundarbeten kommer att bli.

PS. Måste tillägga att jag inte är expert eller kunnig inom detta, bara "vanlig" husägare.

Hmm, drömtomt eller väl svårt att säga men det är ganska bra nära.
Tomten känns i övrigt riktigt fin, helt klart.
Men tillkommer det 4-500.000 i markarbeten extra utöver planerat så är det ju inte värt det.
 
Hemmakatten
Det är väl kommunen som säljer tomterna? Kan du inte ringa dit, de måste ju veta mera exakt vad som menar med de dåliga grundförhållandena. Och dessutom måste ju kommunen ha gjort eller beställt en geoteknisk undersökning. Den kan du be att få en kopia av.
 
Det är väldigt troligt att ni kommer att behöva påla. Men att påla behöver inte kosta som första talaren flera hundra tusen. Om det är så löst som dom skriver så behövs det oftast inte så stor maskin för att slå ner pålarna. Sedan så är djupet viktigt, hur långt det är till fast mark. Sedan hur många punkter som behövs pålas. Ska påla min grund snart, kostnad ca 40K. Men då har jag 7-8m till fast.
 
Hemmakatten skrev:
Det är väl kommunen som säljer tomterna? Kan du inte ringa dit, de måste ju veta mera exakt vad som menar med de dåliga grundförhållandena. Och dessutom måste ju kommunen ha gjort eller beställt en geoteknisk undersökning. Den kan du be att få en kopia av.
Stämmer att det är kommunen.
Har ringt dit men de är minst sagt inkompetenta enligt min mening, de har inget att tillföra alls.
Ska prova igen dock och be att få prata med ngn annan.

Geoteknisk undersökning har gjorts och det är den som står i prospektet, det är ifrån den jag har hämtat min citat.
Jag antar att all info som framkom i den undersökningen står med i prospektet.
 
Zebba skrev:
Det är väldigt troligt att ni kommer att behöva påla. Men att påla behöver inte kosta som första talaren flera hundra tusen. Om det är så löst som dom skriver så behövs det oftast inte så stor maskin för att slå ner pålarna. Sedan så är djupet viktigt, hur långt det är till fast mark. Sedan hur många punkter som behövs pålas. Ska påla min grund snart, kostnad ca 40K. Men då har jag 7-8m till fast.

Hej! Tack för ditt inlägg, kul med lite positiva tongångar med ;)
40k är ju en överkomlig kostnad om det stannar där.

Hur långt ner till fast mark vet jag inte, men det står såhär:
0,0 - 0,02 mull
0,2 - 0,4 gråbrun lerig gyttja
0,4 - 1,4 brun/grå/rostfärgad lerig silt med inslag av sand- och gruskorn
1,4 - 2.0 gråbrun lera/silt med inslag av sand- och gruskorn

Antar att det är vad som finns på de första 2 meterna?

Något mer kan jag nog inte utläsa, det ska finnas en karta där det står var erhållna stopp uppkommit vilket jag antar är hur långt ner de borrat. Men jag kan inte se vad det står då texten är oläsbar i princip.
 
Flytbenägen jord på en sluttande tomt låter för mig som rasrisk. Dvs risk att du får ett jordskred på tomten. Vad det kan kosta att undvika det har jag ingen aning om.
 
Hemmakatten
Tidigare byggde man alltid hus på högsta punkten för att undvika vattenskador mm. De senaste 10-20åren verkar man bygga på alltmer olämplig mark,framförallt runt storstäderna. Gamla sjöbottnar, lertomter, rasrisk mm. När tomtmarkken tar slut så finnsdet till slut bara dessa dåliga tomter kvar.

Du får också tänka på att om marken är så extremt olämpligså kommer alla byggnader såsom garage, gäststuga, freggibode osv behöva pålas och ha förstärkta grundplattor. För mig låter det inte som någon rolig sits och jag skulle definitivt inte köpa en sådan tomt om inte läget vore helt perfekt.
 
Hemmakatten skrev:
Tidigare byggde man alltid hus på högsta punkten för att undvika vattenskador mm. De senaste 10-20åren verkar man bygga på alltmer olämplig mark,framförallt runt storstäderna. Gamla sjöbottnar, lertomter, rasrisk mm. När tomtmarkken tar slut så finns det till slut bara dessa dåliga tomter kvar.
Ja, exakt, och sen försöker man få dessa tomter att låta attraktiva genom att kalla dem "lättplanerad plan trädgårdstomt" i prospekten...
 
b8q skrev:
Ja, exakt, och sen försöker man få dessa tomter att låta attraktiva genom att kalla dem "lättplanerad plan trädgårdstomt" i prospekten...
Byggklara tomter står det, och det verkar ju inte stämma till 100% kanske.

Jag fick höra av andra som byggt på samma ställe att kommunen hade dumpat massa jord och skit runtom på tomterna i samband med att de asfalterade vägarna, detta medförde extra markarbeten på 150k :blushing:
Detta var efter att den geotekniska undersökningen gjorts så den stämde med andra ord inte.
 
Har pratat med en husfirma som var där och tittade lite.
Deras åsikt var att det alltid är lite extra jobb när det var såpass mkt silt som det var.

I övrigt så trodde han inte att det var några större problem, den lösa jorden och att det krävs soutteräng gjorde att han trodde att markarbetet skulle landa på ca 250.000kr totalt.
Men han är ju säkerligen inte överdrivet negativ eftersom han gärna säljer ett hus till mig, hehe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.