Hej,
jag bor i en bostadsrätt som jag skall sälja pga utav att jag skall bygga hus på tomten intill.
Nu när kommunen va här och satte upp tomtgränserna så visar det sig att tomtgränsen hamnar mitt i den asfalterade garageuppfarten till min bostadsrätt.

Mitt dilemma är att jag vill ju ha hela min tomt, men jag vill ju inte göra en ny uppfart till bostadsrätten. och jag kan ju inte ha en garageuppfart som är knappt 2 meter bred.

Kan man kräva bostadsrättsföreningen på att göra en ny uppfart?
kan man kräva pengar av bostadsrätsföreningen för att dom har byggt fel när dom gjorde garageuppfarten på tomten?

Hur skall jag lyckas lösa det här?
 
Du har rätt till din tomt, bostadsrättsföreningen får anlägga en ny väg åt sig.

Andra alternativ är att
2) ordna ett servitut så att de har rätt att behålla sin väg över din tomt (ni kanske kommer överens om en ekonomisk kompensation för detta), eller
3) så säljer du ett stycke av din tomt till dem. Då slipper du servitutsdiskusssioner och får pengar, men tomtarealen minskar vilket troligen påverkar den areal du kan bygga och kanske godtar inte detaljplanen så små tomter om du ligger på gränsen redan nu.
 
Men hur har situationen uppstått? När skapades tomtgränsen, när byggdes uppfarten?
 
tomtgränsen skapades ju innan uppfarten gjordes.
Har pratat med riksbyggen om det här och dom föreslog ju att man ritar om tomgränsen (tomten är på 850kvm) och ger mig ekonomisk ersättning för den del man köper loss.
men frågan är hur mycket är det man får i "ekonomisk ersättning" det är nog frågan om en 15-20kvm, vad är rimlig ersättning?

mvh johan
 
"Rita om gränsen" mellan två fastigheter, blir ju en lantmäteriförrättning, inte bara att göra...och varför ska din tomt bli mindre när föreningens uppfart ligget galet...?
 
Förrärrningen blir inte sanslöst dyr, men bör rimligen bekostas av BR-föreningen. Innan ni avtalar ersättning för den avträdda ytan bör du - som sagt - kolla om din byggrätt minskar. Isåfall bör detta vägas in i beloppet.
 
Byggrätten skulle inte förändras och bygglovet står kvar vad jag förstod det.

jag vill ju själv helst inte ändra på uppfarten då jag tror det kommer se konstigt ut när den inte är i vinkel vilket den är idag.

Kostnaden för att rita om tomterna skulle föreningen stå samt den ekonomiska ersättningen till mig.


men jag undra vilka summor som är rimliga att kräva är det 5000kr eller 30000kr eller vad kan man tänka sig vettigt.
 
Fråga ett par av ortens mäklare! Ska man vara grundlig kommer värderingen att kosta kanske mer än hela tomten. :D

En idé kan vara att kolla prislappar på kommunala tomter i närheten. Hur påverkas priset av dessa med varierande yta?
 
Inte för att jag har någon nämvärd personlig erfarenhet av lantmäteriförättningar och kostnader runt det. Men av andras erfarenheter i ämnet att dömma så trodde jag att en sådan här "bagatell" kostar typ 30 000 hos lantmäteriet. Är det inte billigare att dra om infarten?
 
johangustavandreas skrev:
Byggrätten skulle inte förändras och bygglovet står kvar vad jag förstod det.

jag vill ju själv helst inte ändra på uppfarten då jag tror det kommer se konstigt ut när den inte är i vinkel vilket den är idag.

Kostnaden för att rita om tomterna skulle föreningen stå samt den ekonomiska ersättningen till mig.


men jag undra vilka summor som är rimliga att kräva är det 5000kr eller 30000kr eller vad kan man tänka sig vettigt.
Vi köpte loss mark från kommunen för nåt år sedan för 100:-/kvm, kommer inte på rak arm hur mycket mark det var, men ~50kvm eller så, lantmäterikostnad gick på ca. 20.000 har jag för mig. Sen borde det väl tillkomma nåt för er vad gäller besväret också, det är väl det som är det svåra att gissa på.
 
Om ni kommer överens om att BR står för förättningskostnaden samt att dom betalar x/kvm och det inte påverkar bygglovet så låter väl det som en mkt bra lösning ? :)

Jag har ingen aning om vad tomtpriset ligger på där du skall bygga, men du kan väl ta den tomt du nyss köpte och dela med antalet kvm så har du en bra utgångspunkt.
Sen kan du ju lägga på ngn krona och se om dom accepterar det budet ?

En bit utanför tokholm kostar en tomt kanske kring 2000-3000 kr/kvm - så 20 kvm skulle ge ca 40000 kr iaf då

/K
 
Mitt tips är att komma överens med BF innan de begär en tvångsförrättning så infarten ligger på deras tomt. Förmodligen kommer LM att döma till deras fördel för att det är:
1. enklast.
2. så har BF i dagsläget större nytta av marken.
3. Du har ingen möjlighet att styra priset och det kommer förmodligen att hamna på 5-10:- kvm, ersättningen i sådana här fall har inget med tomtpriser att göra.
Och dessutom kommer du förmodligen att ha en advokatkostnad på ett antal tusenlappar... Tro mig, det är enklare än vad man tror att begära en tvångsförrättning och gör man det så har man nog kollat upp en del så man har torrt om fötterna och stora chanser att vinna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.