Nu begär ju banken 15% i kontantinsats när man ska bygga eller köpa hus, jag tänkte bygga ett hus från smålandsvillan,har inte pratat med banken än, men jag äger en sommarstuga/tomt som var taxerad till 873000kr år 2009 var av markvärdet var 644000kr år 2009 enligt mina beräkningar så har markvärdet gått upp till 9180000kr sen dess, stugan som står där vill jag ha kvar och bygga huset nedanför, stugan är på 39kvm och man får bygga upp till 150kvm på tomten,jag har ca 100tusen kvar på lånet på sommarstugan och sitter med ca 100+ sparade på banken så jag kan betala av lånet eller lägga mina sparade pengar på kontantinsats,men det räcker ju inte om jag ska låna 1,5-2miljoner då måste jag ju in med 225-300 kontant. Jag och min tjej har båda fasta jobb och inga stora skulder i övrigt! kan tomten jag äger och vill bygga på räknas som kontantinsats är min fråga!!
 
Ni har ju ett gott övervärde i den befintliga fastigheten så som den ser ut idag och behöver inte oroaer för en kontantinsats förutsatt att ni får en värdering på det nya som överstiger ca 2350 tkr (om ni nu väljer att låna 2 mn för nybyggnaden).
 
I formell mening är det inte en kontantinsats som krävs, utan det som gäller är att vid hypotekslån så får en fastighet belånas till som mest 85% av dess totala marknadsvärde.

Ifall fastigheten i sin helhet efter byggnation är värd mer än ca 17.4% mer än beloppet ni vill låna så är det inga problem.

Jag tror dock att det smugit in en nolla för mycket, eller är tomten verkligen värd 9 180 000 kr? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.