Jag och sonen köpte en tomt tillsammans 50/50.
Vi har påbörjat ett fritidshusbygge, ej slutbesiktat.
Om jag vill ge honom min halva i gåva, hur gör vi?
 
Är det enda barnet som du har?
 
A atomlab skrev:
Är det enda barnet som du har?
Nej, ett till.
 
Gåvan räknas då normalt som förskott av arv. Den dag du dör räknas alltså värdet av gåvan som en del av sonens arv, så att det andra barnet får lite mer då. Eller så ger du det andra barnet motsvarande gåva nu, om du vill vara rättvis idag.

Rent gåvomässigt är det annars enkelt. Du laddar ner en mall för gåva av fast egendom. Skriver under, och sonen ser till att registrera gåvan hos lantmäteriet. Lätt som en plätt och inga direkta kostnader inblandade.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gåvan räknas då normalt som förskott av arv. Den dag du dör räknas alltså värdet av gåvan som en del av sonens arv, så att det andra barnet får lite mer då.
Det där är lätt att kringå.
Det är bara att skriva i gåvobrevet att gåvan inte skall betraktas som ett förskott på arv.
Vet det, hände när min far gick bort och min bror och jag blev snuvade på arvet.
https://lawline.se/answers/gava-ska-inte-raknas-som-forskott-pa-arv
 
Visst är det så, men nu har TS inte antytt att det finns en vilja att särskilt gynna sonen, utan bara gällt fritidshusets ägande.

Hade frågan varit mer detaljerad hade svaret med andra ord delvis kunnat bli ett annat.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hade frågan varit mer detaljerad hade svaret med andra ord delvis kunnat bli ett annat.
Jaså, så bra!
Men varför inte redogöra för båda alternativen direkt?
 
För att jag presumerar att man vill behandla sina barn rättvist. Att utan anledning föreslå för någon att skriva att en gåva inte är förskott av arv tycker jag exempelvis är ett dåligt råd, även om man kan göra så.

Sen finns ju alltid konceptet med laglotter som gör att barn har rätt till en del av vad föräldrarna lämnar efter sig, men för att få ut sådana pengar krävs ofta att man processar mot sina syskon.

Som sagt, frågan berör inte sådana delar och då tycker jag inte att svaren behöver göra det heller.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.