Kommer stycka av en tomt på min brors gård.

Vad finns det för för och nackdelar med gåva, köp för 1kr och liknande?

Jag och min sambo ska bygga på tomten så jag antar gåvan måste vara till båda oss för att banken ska låna oss pengar?

Är det enklast och billigast att låta Lantmäteriet upprätta värdeintyg för lagfart?
Det innebär väl att tomten får ett värde som stämpelskatten grundar sig på?
 
Stämpelskatt utgår inte vid gåva, bara en admin. avgift på ca 800kr.
 
Suhagg skrev:
Kommer stycka av en tomt på min brors gård.

Vad finns det för för och nackdelar med gåva, köp för 1kr och liknande?

Jag och min sambo ska bygga på tomten så jag antar gåvan måste vara till båda oss för att banken ska låna oss pengar?

Är det enklast och billigast att låta Lantmäteriet upprätta värdeintyg för lagfart?
Det innebär väl att tomten får ett värde som stämpelskatten grundar sig på?
Oavsett om ni köper den mkt billigt eller får den så kommer ni inte undan stämpålskatten som då baseras sig på taxeringsvärdet efter avstyckning...

/K
 
Vid gåva blir det väl ingen stämpelskatt?

/ATW
 
ArneTW skrev:
Vid gåva blir det väl ingen stämpelskatt?

/ATW
Hmm -det kan vara så....
Jag är dock inte säker.
Stämpelskatten beräknas ju antingen på taxeringsvärdet ELLER köpeskillingen, beroende på vad som är högst
Men jag har läst på andra ställen att om det är en ren gåva så skall bara adminavgiften tas ut...

Låter dock som om det öppnar för en del fusk ?
Vad skulle tex hända om man får tomten, men får betala för "jorden" som ligger där tex ?

/K
 
Redigerat:
Var på banken idag o diskterade bland annat köp av en fastighet som finns inom släkten, bankmannens budskap var: Se till att få den som ett gåvobrev o betala köpeskillningen direkt till släktningarna så slipper ni lagfartskostnaden.
 
Man bör vara försiktig med att bluffa om uppgifter som ligger till grund för lagfart. Om man ex. betalar svarta pengar vid en fastighetsaffär så kan säljaren komma många år senare och få lagfarten ogiltig och kräva tillbaka sin fastighet. Detta efterssom lagfarten anger fel köpesumma.

Nu vet jag att det är ganska vanligt i arvssammanhang och boskillnad vid skilsmässor osv. att någon "får" en fastighet, men betalar vid sidan om för en del av den. Jag vet inte var gränsen går innan det ses som ett dolt köp, men vill man göra en sådan affär bör man nog ta reda på (från en riktig jurist) att det är OK.
 
klaskarlsson skrev:
Oavsett om ni köper den mkt billigt eller får den så kommer ni inte undan stämpålskatten som då baseras sig på taxeringsvärdet efter avstyckning...

/K
Det pratade lantmätaren om också.
Alltså måste någon värdera tomten om jag får den som gåva.
 
A
Vid Gåva är det bara administrationsavgiften som tas ut. Så enkelt är det.

Det som förr däremot behövde skattas för var ju gåvoskatt, och den beräknades på taxeringsvärdet.
 
Nu vet jag inte hur kunnig lantmätaren var men jag frågade vad "Värdeintyg för lagfart" är och han förklarde.

Han sa att värdeintyg krävs för att kunna beräkna stämpelskatt på tomtem. Har man köpt tomten för 500.000kr är det bara att visa papper på det så är det klart. I mitt fall då det är en gåva sa han att då måste tomten värderas. Därför finns rutan
Jag vill att Lantmäteriet upprättar värdeintyg.........

Han nämnde dock att har man bra kontakt med sin bank kan någon göra den värderingen billigare än om Lantmäteriet gör det.

Stämmer detta och vem ska jag fråga?
 
Det är möjligt att man måste ha ett värde fastställt för att kunna få lagfart, utan att för den skull behöva betala stämpelskatt på beloppet, jag vet ej.
 
Så här står det när jag anmäler lantmäteriförättningen.
Eftersom tomten är en gåva i mitt fall hoppar jag över detta.

När lagfart söks för ett köp av fast egendom vars taxeringsvärde saknas behöver ett värdeintyg upprättas. Inskrivningsmyndigheten använder sedan värdet som framgår av intyget och jämför det med köpeskillingen för att bestämma stämpelskatten. Det tillkommer en kostnad för att ta fram ett värdeintyg.
 
A
Ursäkta en amatör men var det inte så, förr i alla fall, att om man sålde något hade kommun alltid förköpsrätt om de ville ha marken till något. Jag har för mig en bekant råkade illa ut när de skulle sälja mark för 1krona till en släkting och att kommunen gick in och krävde att få köpa till det priset.
 
Finns det andra släktingar som har rätt till arv från den som ger bort tomten måste man ändå värdera tomten för att räkna ut förskott av arv.
 
tsarraz skrev:
Finns det andra släktingar som har rätt till arv från den som ger bort tomten måste man ändå värdera tomten för att räkna ut förskott av arv.
Är bara ägaren vid livet så får han/hon ge bort egendom eller sälja till underpris oavsett arvingarnas åsikter. Däremot kan det väl vara bra att kompensera för att slippa framtida gnäll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.