Nu har vi köpt vår tomt.
ca 1100 kvm, 26m bred och 42 m djup.

Behöver nu hjälp med tips på bra husentrepenörer.

Önskar helst enplanshus, kollat på Eksjöhus och LB men behöver tips.

Kommer under hösten starta en hemsida med allt om husbygget.
 
Vi ska bygga ett LB-hus. Ugglan 135. det tycker vi motsvarar våra önskemål.
Huset är beställt och vi har blivit trevligt, vänligt och korrekt bemötta.
 
Det lär finnas över 50 olika hustillverkare i Sverige. Bara genom att läsa igenom inlägg i forumet kommer du att hitta massor med olika företag, och genom ett enkelt internetsökning ännu fler.
Eftersom affären är så stor, har jag känt att jag vill göra det med ett någorlunda stabilt företag, som har visat att det klarar av att leverera hus i det område jag tänker bygga i.
Prisbilden är förstås viktigt, det finns områden där det är ekonomiskt klokt att välja en lägre standard ifall man vill ha sina pengar tillbaka vid en försäljning. På andra områden är man nästan tvungen att ha mycket högre standard, har tomten varit mycket dyr, förväntar i alla fall banken att huset också kostar en del.
Tänker du låta leverantören bygga hela eller delar av huset, är det viktigt att de har en trovärdig koncept för det.
Och så huset förstås, hur ser ditt drömhus ut, går den att hitta i katalogen? Finns det en detaljplan som styr husvalet?
Säljaren spelar nog en stor roll också för många, kemin måste fungera och man skall inte hela tiden fundera över vilka säljartricks man blir utsatt för.
 
Hej!
Ja det är en djungel det här med husentreprenörer. Ett tips vi fick var att leta efter en planlösning som passade oss, inte bry oss så mycket om hur huset ser ut utifrån, för det går ofta att anpassa det i efterhand. (Det är insidan som räknas ;). Sen att vi hittade ett hus som vi älskade även utsidan på var ju bara ett plus för oss)
Lycka till
//Stina
 
Kolla Götenehus
 
Hej!

Mycket att tänka på!

Gör en kort granskning helt förutsättningslöst.
Vad är viktigt, 1-plans, 2-plans, funkis eller ej,
skall det vara med full entreprenad, vad är smärtgränsen för huset vad avser priset, vad kommer det att kosta att få det på plats på tomten m.m.

Bara ett ax plock....

Lycka till.

Hälsn

/Mikael//
 
Stina: Vilket hus hittade ni?

Abrahamsson: Har ni gjort några förändringar i Ugglan? Vi har tittat på det också.
 
Tobfag skrev:
Stina: Vilket hus hittade ni?

Vi blev förälskade i Myresjöhus Mästergården ett pampigt 2-planshus som passar perfekt på vår tomt som ligger lite enskilt ute på landet...
Om jag inte minns fel så har Trivselhus många olika ritningar på planlösningar där möjligheten till variation på utsida är stor. Kolla det!
//Stina
 
Ett annat tips jag har fått är att först själv bestämma hurdant hus man vill ha och sedan begära in offerter på ett sådant hus från flera olika leverantörer. Då kan man verkligen jämföra. Det gäller dock att du specar in i minsta detalj för att offerterna ska vara jämförbara.
 
Ang. Ugglan :
Vi har inte gjort några större ändringar. Vidbyggt garage med två fönster, vi tänkte ha det som förråd och snickarverkstad. Vi har önskemål om att räta ut det största hörnet i köket så att vi får mer skåp, samt önskemål om ett extra fönster i vardagsrummet. Vi har inte haft byggsamrådet ännu. Vi ska också dela av vardagsrummet och ha kontor. Men om tre månader blir det stomresning iallafall ! Spännande.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.