Hej.

Jag och min sambo köpte ett fritidshus i närheten av Göteborg för ett par år sedan. Inget vatten, ingen brunn, inget avlopp, ingen tillfartsväg till tomten, ingen tele... El finns!

Nu har vi börjat fundera över möjligheterna med att ersätta befintlig byggnad (45 kvm på torpargrund) med ett permanentboende (1 1/2-plans sluttande ny-funkis. Har tittat på Trivselhus och LB-hus). Tomten är en naturtomt som leder ganska brant ner mot en sjö. Vi har tagit kontakt med kommunen och det verkar inte helt kört att få bygglov på tomten (trots strandrättsskydd och andra hårda regleringar med tanke läget).

Vi skall återigen ta kontakt med kommunen/länsstyrelsen för att få svar på ett antal frågor men jag vill gärna vädra dom här också för att se om det finns någon med liknade erfarenheter. På samtliga punkter har vi tänkt att anlita professionella yrkesmän då vi själva har rätt liten erfaranhet av sådana här projekt.

1. Väg ner till tomten. Hur är det, har kommunen några skyldigheter att hjälpa till med anläggning av tillfartsväg till tomt eller är det en kostnad man får stå för själv? Som det är nu så får man parkera ca 400 meter från tomten och gå ner för en slingrig stig längs berget, alternativt ta båten tvärs över sjön till tomten. Cirka-kostnader för vägbygge? Nån som vet?

2. Brunn. Måste ju borras. Cirka-kostnad?

3. Avlopp måste anläggas. Cirka-kostnad?

4. Bergvärme har vi funderat på. Cirka-kostnad?

5. Rivning av befintliga byggnader som består av ett bostadshus (45 kvm) och två minder skjul. Cirka-kostnad?

6. Tele-ledningar måste dras. Kommunens skyldigheter? Cirka-kostnad?

Från och med byggandet av grund så kommer vi att ta hjälp av husfirman (totalentreprenad).

En del startavgifter blir det ju uppenbarligen... Tomten har vi ju dock redan.

Nåt mer att tänka på vad gäller uppstartskostnader?

Mvh

/jesper
 
Jag har samma funderingar. Har svårt att hitta en tomt och tänker köpa ett fritidshus att riva istället. Har du kommit fram till någonting?

MVh Andreas
 
Har en bekant som drog in bervärme, har för mig att det kostade ca 100 tkr...
 
SOm jag har lärt mig får du stå för allt, dvs väg vatten el tele och avlopp.

El och tele brukar räknas per meter från den punkt dit det redan finns
 
Nu är inte jag någon höjdare när det gäller sånna här klurigheter, men jag har ändå haft ett halvt öra öppet när svärföräldrarna diskuterat liknande saker.

1. Där svärisarna har sin sommarstuga (de vill bygga nytt), måste kommunen dra en väg för att de ska få bygglov. Detta vill såklart inte kommunen bekosta. Men eftersom det är kommunens väg, så är det kommunen som ska betala detta. När och om det kommer ske vet ingen. Vägar är annars rätt dyrt, och man brukar gå ihop med grannar när det ska betalas.

2. ??

3. ???

4. Bergvärmare. Det har min mormor och morfar 100.000:- är ett ca pris. Hur djupt man borrar m.m har dock betydelse..

5. Vet bara att ni måste ansöka hos kommunen om ett rivningstillstånd och därefter bygglov för den nya bostaden.

6. Teleledning borde du nog prata med telia om. De vet hurdana planerna är. Men finns det inte fler grannar kan det dröja (de står inte för kostnader som de inte själva tjänar på). Det jag vet att ni får betala är en installations kostnad.

Övriga kostnader? Det är nog en bunt...

Vi har ju köpt tomt. Vi är 8 stycken tomter som tillsammans betalar för väg, avlopp, el m.m. (fram till tomtgräns). Exakt hur mkt det kommer bli vet jag inte i dagsläget, men 150.000:-/per tomt blir det ca. Och detta är bara för att få allt fram till tomtgräns..

Mina svar är inte att lita på helt, utan tala med kommunen. De borde ju veta!
 
Att bygga väg beror helt på marken, riva går fortare än man tror om man har en grävare med en rivningsgrip.
Varför bergvärme om det är nära sjön? lägg en slinga i sjön istället.
 
Lowzie skrev:
Vi har ju köpt tomt. Vi är 8 stycken tomter

Tomtar heter det väl??
 
Jag antar att du skojar pappskallen men för säkerhets skull så vill jag bara påpeka att det heter:
en tomt, flera tomter
Men visst hade det varit roligare om det hette tomtar
 
C
;D Brunn, varför borra? Vi har grävd brunn 4,5 m fint vatten kostnad cirka 5000:- för arbete(grävare o ringar).Plus dock för lock. Detta är vår andra grävda brunn,den andra fanns på en annan tomt. Tilläggas bör att brunnen ligger 15 meter från sjön MEN det är inte sjövatten,vi har testat sjövattnet o brunnsvattnet.

Avlopp 3 kammarbrunn o infiltration 20-25.000 inklusive allt
Vi lejde bort rivning av hus 47m2 o uthus samt bortfrakt o avstädning av tomt 5.000:- ;D

Avlopp delvis vitt allt annat inte vitt

carra ;D
 
Hej igen och tack för alla svar.

Vi har just haft kontakt med en firma som är villiga att anlägga en tillfartsväg ner till fastigheten till ett bra pris. Firman heter Collin & Co Drift AB och ligger på Hisingen. Nån som har någon erfarenhet av dom?
 
6. Teleledning borde du nog prata med telia om. De vet hurdana planerna är. Men finns det inte fler grannar kan det dröja (de står inte för kostnader som de inte själva tjänar på). Det jag vet att ni får betala är en installations kostnad.
Om du vill installera ett telefonabonnemang i ett nybyggt hus eller i ett hus där det tidigare inte funnits telefon (men som avser permanentboende); står Telia för grävning fram till tomtgränsen. Från tomtgränsen och fram till huset får du som kund själv ansvara för grävning.
Installation samt uppsättning av huvudjack görs av tekniker. För detta tillkommer en installationsavgift.


Efter Telias investering på "vad det nu kostar" så kan du som kund byta telebolag till vilket bolag som helst, om du önskar. Allt enligt Post och Telestyrelsen, PTS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.