Har köpt ett radhus där det är lite att fixa med på tomten. Har ett kallförråd med marksten. Pga ojämnheter så lade jag om markstenen i förrådet och jämnade även till markstenen utanför.
Blir detta bra? Gräsmattan ligger ca 5cm högre än plattorna.
Sedan är plattorna lagda så att det är ett mellanrum på 5cm mot förrådskanten och mot den sidan som får mot altanen.
Vad kan jag fylla med där?
Vi ska lägga en remsa med Sjösten längs med hela altanen.
Vi valde att inte göra större jobb nu då vi ska lägga ny altan till våren. Vill inte att förrådet skulle ligga lägre än markstenen utanför.
 
  • Utomhusarbete: lägger plattor, verktyg synliga, vit husfasad, rödbrun dörr, fönster, renovering eller trädgårdsprojekt pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Du riskerar att få en sjö på dina plattor och vattenfylla förrådet! Plattorna ska ha fall ut från förrådet, ligga aningen högre än gräsmattan som i sin tur hellst ska ha fall vidare bort från plattytan.
 
  • Gilla
T.Gustafsson
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Ja, jag förstår det. Problemet är att det är ganska stor lutning på hela gräsmattan. Lutning in mot huset. Första tanken var att det var felbyggt från början. Alla hus har ett sådant förråd. Vissa har lagt ett golv med reglar. Några grannar pratar om att det blir väldigt fuktigt i förrådet.
 
Jag gissar att du har två problem:
1. Marken lutar mot huset = vatten letar sig dit. Löses med ordentlig dränering framför grunden.
2. Markfukt stiger upp i förrådet. Löses med plastfolie under plattorna, ev. behövs nåt slitskydd emellan.

Inte vetenskapliga råd, men kan vara värt att bygga vidare på.

/K
 
  • Gilla
Vimmelkantig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.