Hejsan!!
Godjul på er

Som rubriken lyder så gäller det fråga om marklov.

Vi har en tomt som vi ansökt om marklov på, vi har fått beviljat marklov att höja halva tomten 1-2 meter för att komma upp till höjd med väg.

Nu skall tomten styckas av i 4 delar( 2tomter hamnar på höjden och 2 nedanför ) och vi undrar om någon här vet om marklovet gäller för de nya fastigheterna efter avstyckning, eller om man måste höja tomten innan man styckar av?

Tacksam för svar,
Mvh, S
 
Vet ej, men misstänker starkt att nya lov måste sökas.
Jag hade höjt först och styckat sedan, för att inte väcka upp eventuella sovande björnar.
 
  • Gilla
Silverskägg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Spontant så tycker jag att marklovet borde fortsätta att gälla. Marklovet är ju länkat till den åtgärd som den sökande ansöker om att få utföra och inte till fastigheten. Jag kan t ex söka och beviljas ett marklov för att schakta på grannens fastighet.
 
  • Gilla
Silverskägg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Spontant så tycker jag att marklovet borde fortsätta att gälla. Marklovet är ju länkat till den åtgärd som den sökande ansöker om att få utföra och inte till fastigheten. Jag kan t ex söka och beviljas ett marklov för att schakta på grannens fastighet.
Håller med. Så är det ju för bygglov/förhandsbesked. Lovet förfaller ju inte för att fastighetsbeteckning ändras, det är platsen i sig som prövas.
 
  • Gilla
Silverskägg
  • Laddar…
Tack för svaren!! Känns bra vi hade samma tanke
 
M Manfreds skrev:
Håller med. Så är det ju för bygglov/förhandsbesked. Lovet förfaller ju inte för att fastighetsbeteckning ändras, det är platsen i sig som prövas.
Jag skulle inte vara så självklar... Nog kan man tänka sig att ett marklov skulle påverkas av förändringar av gränser... pss jag skulle förvänta mig att det påverkas av gränser.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Jag skulle inte vara så självklar... Nog kan man tänka sig att ett marklov skulle påverkas av förändringar av gränser... pss jag skulle förvänta mig att det påverkas av gränser.

/ATW
Om fastighetsbildningen av någon anledning skulle göra marklovet planstridigt får de nog inte startbesked nej. Men då torde det i regel även fungera så att fastighetsbildningen är ogenomförbar. Marklovet behöver givetvis ske i överensstämmelse med lovet så som det var tänkt. Det vore trubbigt om man inte kunde genomföra åtgärder parallellt i exploateringsområden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.