Är på gång att köpa en väldigt fin tomt som jag inte kan motstå. Vill självklart direkt komma igång med bygget. Vi planerar att bygga ett året-runt fritidshus på c:a 70 kvm BOA.

Dilemmet är att kommunalt VA är planerat och driftsättning sker 2017 eller 2018. Tvångsanslutning och kostnad drygt 150 kakor. Det är ju jättepositivt med bra VA, men vad gör jag med avloppet på nybygget nu?

Jag vill förbereda för kommunalt VA, dvs inte separera BDT och WC från huset. Jag vill dessutom göra det billigast möjliga under denna period. Både bygg och driftsmässigt.

Min plan är att samla avloppet från huset och gräva ner en 3 kbm septi. Tömning kostar 1300 kr/gång. 3 kbm borde räcka till minst 15 dagars användning, om vi bara är där på helgerna krävs då max en tömning per två månader.

Era tankar? Gör jag rätt? Ser att en 3 kbm septi kostar typ 17000, vad kostar grävning/läggning rör?
 
Det fungerar väl som en temp fix, bygg avloppet väl så du kan snålspola ordentligt och anlägg en ex "utedusch" så slipper du det vattnet sommartid.

Kolla med lokala slamtömmarna vad de har för kapacitet och köp en tank efter den volymen, så kan du maxa tömningsvolymen.
Är det verkligen bara 1300 för en sån tömning? Det låter mer som kommunens kostnad för en tömmning av en trekammarbrunn. Den är väl till viss del subventionerad.
 
harry73
Hur funkar et med vatten fram till dess?
 
harry73 skrev:
Hur funkar et med vatten fram till dess?
Samfälligheten har dricksvatten som enligt uppgift fungerar nästan året runt (kan frysa när det är riktigt kallt).

Corre: Ja, sluten tank 3 kbm 1320 kr. Sen går det upp ganska mycket i pris efter 3 kbm, dessutom blir ju kostnaden för grävning större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.