Hej!
Vi ska köpa en tomt för 900.000kr och då har banken rekommenderat oss att lägga in en del av tomtlånet (500.000kr) i vårt befintliga bolån. Vi har blivit erbjudna ett tomtlån med 2.20% ränta och banken säger att vi tjänar på det då vi har boränta på 1.79%. När jag sedan fick informationen om att vi såklart måste betala mer i pantbrev (10.000kr) på nuvarande lån så kan jag inte förstå hur vi ska kunna tjäna in dessa pengar på lägre ränta? Huset är planerat att byggas så att det är klart i början av 2019 då kommunalt VA ska vara klart.

Vet någon om det finns någon logik i hur banken tänker? Det är såklart en större säkerhet för dom att baka in en del i vårt bolån men vi borde väl rimligtvis förlora på det? Det kan tilläggas att vi inte har 10% sparade pengar att sätta in i tomten utan alla pengar finns investerade i lägenheten

/Jonas
 
Hej!
Vi ska köpa en tomt för 900.000kr och då har banken rekommenderat oss att lägga in en del av tomtlånet (500.000kr) i vårt befintliga bolån. Vi har blivit erbjudna ett tomtlån med 2.20% ränta och banken säger att vi tjänar på det då vi har boränta på 1.79%. När jag sedan fick informationen om att vi såklart måste betala mer i pantbrev (10.000kr) på nuvarande lån så kan jag inte förstå hur vi ska kunna tjäna in dessa pengar på lägre ränta? Huset är planerat att byggas så att det är klart i början av 2019 då kommunalt VA ska vara klart.

Vet någon om det finns någon logik i hur banken tänker? Det är såklart en större säkerhet för dom att baka in en del i vårt bolån men vi borde väl rimligtvis förlora på det? Det kan tilläggas att vi inte har 10% sparade pengar att sätta in i tomten utan alla pengar finns investerade i lägenheten

/Jonas
 
harry73
Men där har du redan svaret. Föklara för banken att ni vill lägga så mycket det går under bolånet (utan att köpa nya pantbrev) resten ska vara tomtlån.
Tomtlån och bolån är inga risker för banken. Inte i Sverige där de alktid ska betalas.
 
K
Är det en lägenhet så betalar man väl inga pantbrev. Annars har du rätt i att den lilla skillnaden i ränta inte motiverar att låna på den befintliga bostaden
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Nu finns det 2 likadana trådar. Som någon svarat i den andra tråden finns det inga pantbrev för en bostadsrätt, så det blir billigare att baka in det i bolånet.
 
  • Gilla
Jonas&lina
  • Laddar…
Okej vi bor i lägenhet så jag antar att inga pantbrev är uttagna i vårt nuvarande boende. Men jag antar att vi ska betala pantbrev på tomten eller i vart fall den del som vi lånar av banken.

Så uträkningen borde bli 900.000×2%=18000kr +600.000×1.5%= 9000kr =27000kr

Jag tror jag är med på banan nu, tack
 
Nej.
Lagfartskostnad = 1.5 % av köpeskillingen + 825 kr = 1.5% av 900 000 + 825 = 14 325

Pantbrevskostnad = 2% av det ni lånar med fastigheten som säkerhet + avgift 375 kr.
Om ni bakar in 500 000 i det gamla bolånet och inte har någon kontantinsats bör det bli 2% av (900 000 - 500 000), dvs 2% av 400 000.
När huset är färdigt och ni sålt lägenheten måste dock pantbreven utökas så att de täcker allt ni lånar med fastigheten som säkerhet.
 
900000 för en tomt:surprised:
Hoppas ni vet vad ni gör......... det är ju vansinnigt mycket pengar.
 
H heimlaga skrev:
900000 för en tomt:surprised:
Hoppas ni vet vad ni gör......... det är ju vansinnigt mycket pengar.
Dessvärre väldigt billigt nära de lite större städerna i Sverige.
Här där jag bor hittar du inte en tomt under 3 miljoner.
 
H heimlaga skrev:
900000 för en tomt:surprised:
Hoppas ni vet vad ni gör......... det är ju
B b_hasse skrev:
Nej.
Lagfartskostnad = 1.5 % av köpeskillingen + 825 kr = 1.5% av 900 000 + 825 = 14 325

Pantbrevskostnad = 2% av det ni lånar med fastigheten som säkerhet + avgift 375 kr.
Om ni bakar in 500 000 i det gamla bolånet och inte har någon kontantinsats bör det bli 2% av (900 000 - 500 000), dvs 2% av 400 000.
När huset är färdigt och ni sålt lägenheten måste dock pantbreven utökas så att de täcker allt ni lånar med fastigheten som säkerhet.
Du har helt rätt. Jag som blandade ihop siffrorna. Det var nog jag som var otydlig/felaktig i mitt första inlägg. Vi lånar 600tkr för tomten och resten bakas in i bolånen från början 300tkr men höjde till 400tkr för att få loss 100tkr som ska in i VA föreningen för kommunalt VA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.