Hej

Vi er et par fra København, der kunne tænke os at finde et sted i det sydlige Sverige hvor vi kan slappe af fra hverdagen i vores ferier og weekender.
Havde tænkt på en hytte på omkring 50m2
Havde tænkt på en lille tomt ude i skoven oh uden tæt boende naboer.

Der behøver ikke være EL på tomten
Hvis der ikke er en bæk / å i nærhenden, skal der nok være drikkevand i nærheden :)
Budgettet til køb af Tomt er omkring 200.000 Dkr.

Hvordan er reglerne, hvis man finder en bondemand, som kunne ha et skov område som kunne være interessant at bygge på

Vi har søgt lidt på forskellige sites men har rigtig svært ved at finde tomt'er uden naboer :(

Håber der nogen der kan hjælpe med lidt mere info
 
Hei Splitbus, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Vilken storlek på tomt har du tänkt dig?

Det enda sättet att säkerställa att man inte får grannar inom t.ex. 100 meter är ju att köpa upp all mark inom 100 meter.
Det är nog väldigt sällsynt att det säljs tomter "mitt ute i skogen" utom hörhåll från andra.
Lantmäteriet vill ha vettiga fastigheter, kommunen vill att det byggs där det inte kostar en förmögenhet att hålla med kommunal service, kraftbolaget vill kunna dra elkablar osv.

Så mitt bästa råd är att köpa så stor tomt du kan, om du vill njuta av ensamheten.
Och kanske öka på budgeten en del :)

Kanske Småland vore bättre att leta i än Skåne. Där kan finnas en del gamla ensligt belägna torp.
 
Vi har ikke tænkt så meget over størrelsen på tomten, da den jo ligger ude i skoven.
Det der skal være plads til er jo selvfølgelig et lille hus og das og måske gæstehus.

Der vil ikke umiddelbart være nogle kommunale forpligtigelser, hvis der er vand på grunden.
Vi tager affald mm med os. Das er forhåbentligt selvkørende.

Det skal bare være omkring 250 km fra Malmø / Helsingborg.

Kan man kontakte en skog ejer og høre om man kan "købe" et stykke tomt til vores lille projekt eller ?

Hvad søger man på på nettet (på svensk) når man vil søge på en øde tomt i skogen ?
Syntes nemlig alle de tomter jeg har fundet altid ligger i en lille klynge af 2-3 eller flere tomter
 
splitbus skrev:
Vi har ikke tænkt så meget over størrelsen på tomten, da den jo ligger ude i skoven.
Det der skal være plads til er jo selvfølgelig et lille hus og das og måske gæstehus...
Redan här börjar dina problem (som hänger ihop med mitt nästa citat från det du skriver).
Om skogsägaren styckar av en tomt mitt i skogen till dig, så kan han lika gärna stycka av tio.
Det kostar honom inte mer, men ger större inkomster.
I ditt resonemang förutsätter du att det inte blir fler hus byggda i omgivningen.
Men enda sättet att säkerställa det är att köpa tillräckligt stor tomt själv.
Och det hänger på om skogsägaren får stycka av. Lantmäteriet har stor "makt", och ser hellre sammanhållen bebyggelse än utspridd. Man får t.ex. inte skapa en ny fastighet utan att det finns väg, och gör man väg för en, kan den användas för flera. Det är enkel matematik.

splitbus skrev:
...Der vil ikke umiddelbart være nogle kommunale forpligtigelser, hvis der er vand på grunden.
Vi tager affald mm med os. Das er forhåbentligt selvkørende...
Så fungerar det inte här. Har du en bostad, så måste du betala t.ex. för sophämtnng.
Vatten och avlopp kan du behöva ordna själv.
Men den dagen du behöver färdtjänst, hemhjälp eller skolskjuts för dina barn är kommunen tvingad att ställa upp.
Därför har den synpunkter på hur bebyggelsen ordnas.

splitbus skrev:
...Hvad søger man på på nettet (på svensk) når man vil søge på en øde tomt i skogen ?
Syntes nemlig alle de tomter jeg har fundet altid ligger i en lille klynge af 2-3 eller flere tomter
http://hemnet.se och http://booli.se hittar du allt som är till salu genom mäklare.
Enstaka fastigheter finns också utlagda på http://blocket.se
 
Redigerat:
Här har du förresten exempel på en stor tomt, >7.000 kvm i södra Halland.
Visserligen med grannar inom synhåll.
Jag vet att den varit till salu länge, så det går kanske att pruta lite...
 
Du har nok ret i at skogsägeren vil udstykke mere og mere.

I Danmark har vi noget der hedder bopælspligt og ikke, hvilket betyder om man SKAL ha adresse (altså bo) eller ikke behøver.

Vi har IKKE tænkt at flytte dertil permanent.

Kunne du ligge et link til tomten på 7000 kvm ?
 
Det kanske är värt att titta i trakterna kring Höör? Eller andra ställen på Söderåsen, Svalöv kanske? Priserna är låga, kommunikationerna till Köpenhamn bra, och det är vacker natur utan så mycket exploatering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.