Hej... ;D

Jag har funderat lite på hur man får tag på en tomt långt inne i skogen för bygge av ett fritidshus...

Hur börjar man leta?

Jag har läst tidigare trådar som eftersökt tomter, och tipsen om att man skulle köra runt och leta efter mark, och sedan ta reda på vem som ägde den...

Men det är ju svårt eftersom tomten jag tänker på ska inte ha granna på flera kilometers avstånd, allt som krävs är att det ska finnas en grusstig i närheten av tomten..

Och området spelar inte roll, inte heller typen av natur.. Allt jag söker är en bit skogsfastighet kan man säga...

Någon som förstår vart jag vill komma??
 
All mark ägs av någon. Åk ut med en karta, hitta ett lämpligt ställe. Ta med kartan till tingsrätten eller lantmäteriet och ta reda på fastighetsbeteckning och sedan ägare. Fråga om du får stycka av/köpa/bygga.

Det är väl inte så svårt?

Varför vill du ha ett totalt isolerat hus i en skog någonstans? Tänk på att det är svårt att få bygglov för isolerade hus utanför plan. Normalt vill nämnden att husen skall placeras sammanhängande med befintliga hus.
 
Jag vill ha ett fritidshus ute i ödemarken, där bara jag och naturen finns ;D, och det är kilomerter till närmsta granne... :D

Bara en liten stuga är planen, typ 20-30kvm... 8)
 
Ett permanent tält kanske ;D
 
Hemmakatten
Förstår vad du menar, Strixx, (tror jag). Ett "retreat" bara för dig att åka ut till när "resten av världen" bara är för mycket...
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med tips om tomter, utan bara tala om för dig att vi hade liknande idéer. Men dessa var att ställa upp en friggebod på en klippa vid havet, två sängar, en kamin och en bänk utanför....
 
Måste du absolut bygga själv, vore inte ett torp ute i "obyggda" ett bättre alternativ ?

Då finns ju ofta dass, vedspis, kamin, vattenkälla osv osv......alltså full möjlighet att bo där under renoveringsarbetet, dock kanske svårt att hitta något flera kilometer från grannar i södra sverige :-/

Finns det inte el så brukar ju torp vara billiga, ska det däremot styckas av en tomt mitt ute i ingenstans så är väl lantmäterikostnaden minst 15.000 kr
 
Jo... Det hade väl gått bra.... med ett gammalt torp..

Men dom växer inte på träd så att säga.... Och så himmla billiga är dom inte...

Inte de jag tittat på i alla fall... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.