Hej

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet eller vet något om kostnader att bygga hus i eller utanför detaljplanelagt område. Kostnaden för själva huset borde ju vara samma. Utanför detaljplan slipper man ju kostnader som uppkommer i samband med upprättandet av detaljplan men å andra sidan får kan man bekosta VA-lösning (borra brunn, egen avloppslösning ev egen väg etc.)

Om man ser till annonser på avstyckade tomter (utanför plan) så ligger ofta priset under de som är detaljplanelagda. Men om man köper en tomt utanför plan tillkommer kostnader.

Så, om ni förstår min fråga, är det någon större skillnad mellan kostnader för en tomt med samma standard i eller utanför detaljplan?

tacksam för svar


 
Det beror väl på vad själva marken kostar, vi hade turen att hitta en billig avstyckad naturtomt utanför planlagt område, vi slipper nybyggnadskarta, fixa vatten o avlopp landar på samma som kommunal anslutning, dra elen kostar cirka 10.000 mer än vid kommunal tomt, tomten är kuperad så vi får en tung schakt-bit men väg finns så sammanlagt kommer vi billigare undan än vid kommunalt tomtköp
 
Det låter bra. Bara att gratulera.

Men vad jag menade är snarare de kostnader som är nödvändiga för att få en sk råtomt i samma standard som en detaljplanelagd. Bortsett från markpriset.

Jag funderar nämligen på att det kanske blir billigare att köpa en naturtomt och sedan själv bekosta VA, el etc.
Går nämligen och funderar på var någonstans man ska leta efter en tomt för att få lite ekonomisk stabilitet i ett ev. projekt. Men det är klart, vad det kostar beror ju från fall till fall man borde ju ändå, tycker jag, kunna se någon slags skillnad mellan dessa två fall.
 
Hej

Är på gång att bygga utanför detaljplanerat område. Är dock i början av processen... När vi har jämfört med anslutning till kommunalt VA i vår kommun, och istället borra brunn och eget avlopp som det blir i vårt fall blir det lite billigare med eget VA.

Kommunalt VA: 104 000:-
Egen borrad brunn och infiltrationsbädd: ca 90 000:-.

Priser på brunn och avlopp är det pris som vår säljare har uppskattat. (Sedan slipper man väl månadskostnaden för kommunalt vatten med egen brunn. )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.