Kan nån förklara för mig hur det fungerar när man köper tomt genom någon särskild hustillverkare. När betalar man för tomten, när de börjar bygga???
 
Vanligtvis kräver hustillverkare och entreprenörer betalningssäkerhet för husbyggsatsen eller entreprenaden i köparens byggnadskreditiv (banklånet).
För att lämna sådan säkerhet (sk. spärrförbindelse) kräver banken att köparen äger tomten eftersom denna utgör bankens säkerhet för byggnadskreditivet.

Köparen måste alltså betala och tillträda tomten senast då denna säkerhet skall lämnas. Denna tidpunkt varierar hos olika tillverkare men brukar vara ca tio till tjugo veckor före det att byggnationen påbörjas.

Det kan även hända att säljaren vill att köpet genomförs tidigare då han naturligtvis vill ha in pengarna så tidigt som möjligt.
 
Vi har köpt våran tomt av våran husleverantör och handpengen betalas 10 dagar efter kontraktet var undertecknat. Slutbetalningen av tomten sker vid överlåtandedagen som i vårat fall inträffade när följande punkter var uppfyllda:
1. Bygglov beviljat
2. TOLO undertecknad av husleverantören (Tillverkning Och LeveransOrder)

Nu till vårat "problem"
TOLO:n kan ej underteckans av husleverantören innan spärrförbindelsen finns från banken, banken i sin tur var inte speciellt glad över att utfärda en spärrförbindelse på 1200000:- utan att vi ägde tomten. Men vi är tacksamma att allt ordnade sig men jag undrar hur det är tänkt att detta skall funka. Antingen så måste man ha pengar för att köpa tomten redan, eller annars får man ta ett lån utan säkerhet och det brukar ju sällan vara ekonomiskt bra.
 
Det kan omöjligen vara så att spärrförbindelsen skall ställas ut före det "TOLON" upprättas.
Detta bl.a. av den enkla anledningen att spärrförbindelsen skall omfatta det slutliga pris som erhålls när ändringarna i "TOLON" är klara. För att få fram detta pris måste den slutliga omfattningen och utförandet vara fastställt, d.v.s. "TOLON" vara klar.
När "TOLON" är klar upprättas köpekontraktet för tomten, köparen går till banken med kontraktet, köpet genomförs och samtidigt utfärdar banken spärrförbindelsen avseende entreprenadkontraktet/-n.
Jag råkar känna till rutinerna hos några hustillverkare och så fungerar det där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.