Hej renoverar ett 1800 tals lösvirkeshus. På 70 talet så gjöt man betonggolv i halva huset. Nu när jag tar bort en murad sak jag inte förstår vad den har gjort men är ivägen så ser jag att det är ett stort tomrum under betonggolvet. Det är inte första gången jag ser det i huset men detta var rejält. Frågan är då hur man ska göra rätt här? Ska jag fylla igen med sand? Känns svårt att fylla upp allt när det är så långt in. Det tilloch med drar kall luft ifrån hålet så det är kopplat till den delen som fortfarande har torpargrund så då kanske all sand bara rinner ut där istället. Se bilder.

Och jag tänker fylla igen golvet här med betong igen tills vidare. Hur blir det då med träbalken? Ska jag lägga papp imellan för att skydda mot fukt eller vad är rekommenderat?
 
  • Renovering eller reparation av skadad kamin och golv, dammsugarslang och reningsredskap synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sprucken betongyta med ett hål som leder in till mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål i en betong- och tegelvägg som avslöjar ett mörkt utrymme bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget bra av något du tänker. Det serut som att dom är anfrätta av fukt/väta och bygger in dom så kan det problem i framtiden. Vad är det till vänster op första fotot, torpargrunden ?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget bra av något du tänker. Det serut som att dom är anfrätta av fukt/väta och bygger in dom så kan det problem i framtiden. Vad är det till vänster op första fotot, torpargrunden ?
Vad ser ut att vara anfrätta? Träbalken?
Det till vänster är torpargrund och höger gjutet. Det delar sig där. De som gjutet tidigare har lagt sand, isolering och sen betong på det men har sett på flera ställen att sanden sjunkit undan flera cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.