Laddplatserna för elbilar vid mitt närmaste köpcentrum har nyligen blivit avgiftsbelagda från att tidigare varit gratis.

Dessa var i stort sett alltid fullbelagda tidigare men igår när väldigt många människor var på plats för helghandling efter lön var samtliga va 20 platser lediga.

Köpcentrumet är ett så kallat utomhuscentrum med två områden för elbilsladdning, ca 10 laddplatser på vardera. Ett är utanför en stor ICA och ett utanför flera köplador, Jula med flera.
Maxeffekt är 11 kW på båda men vet inte om det begränsas med antalet bilar anslutna.

Tidigare var alltså laddningen gratis, nu kostar det 4 kr/kWh.

Frågan till er som kör elbil (eller laddhybrid) är hur ni ser på att betala för laddning när ni besöker handelsplatser?

Intressant att förstå hur det fungerar eftersom samtliga riksdagspartier hävdar att laddmöjligheterna för elbilar måste byggas ut i snabb takt för att klara klimatomställningen.
 
Är väl en viss skilnad mellan laddmöjlighet och GRATIS laddmöjlighet?
 
  • Gilla
deetee
  • Laddar…
Alla tänker nog som jag, behöver jag inte ladda kan jag lika gärna ladda hemma.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Entre Häggvik har stängt ner alla laddare till de fått ett betalsystem på plats.

Gratis laddning är snart ett minne blott...
 
Gratis är ju gott. Klart att om det går att välja mellan handla där man kan ladda gratis och där man inte kan ladda gratis så blir det oftast där det går att ladda gratis.

Men det hör ju inte ihop med att man måste bygga ut laddinfrastrukturen. Här tror jag två saker måste till:
1: Det måste gå mycket fortare att ladda, typ 5-10 minuter
2: Laddning bör ske där många kör långa sträckor (tänk längs alla stora vägar, typ där det idag finns bensinstationer).

Om nu alla skall köra med elbil, så måste laddning bli tillgängligt för alla. 20 platser på ett köpcentrum kommer inte att lösa det. Tänk alla som bor i lägenhet, hur skall de kunna ladda? Att bygga så många som behövs, när laddning tar 45-60 minuter, tror jag inte kommer hända. Du behövs typ alla platser på köpcentrat att ha laddstationer.

Då återstår att få laddningen att gå fortare, så man kan göra som med fosilbilar, dvs åka någonstans, fylla tanken på 5-10 minuter och sen köra vidare. Det kommer ge andra utmaningar, att fylla ett batteri få fort kommer kräva en enorm mängd energi på kort tid, och det kommer att vara svårt att lösa t.ex. i städer där man måste gräva upp halva stan för att få fram ny, kraftigare kablar. Då skulle man kunna ha batterier, i laddstationen, som laddar ur, när man laddar bilen, som laddas långsamt när ingen laddar...

Bara mina tankar och funderingar...

/N
 
  • Gilla
Jättefranskan och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Entre Häggvik har stängt ner alla laddare till de fått ett betalsystem på plats.

Gratis laddning är snart ett minne blott...
Jovisst, så är det säkert.

Men behövs verkligen publika långsamma laddare utanför städerna då?

Inne i städerna där folk bor i lägenhet förstår jag behovet och man ser ju även taxibilar ladda i Stockholms innerstad men utanför städerna kanske det endast är snabbladdning längs med Europavägarna som har en efterfrågan?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jovisst, så är det säkert.

Men behövs verkligen publika långsamma laddare utanför städerna då?

Inne i städerna där folk bor i lägenhet förstår jag behovet och man ser ju även taxibilar ladda i Stockholms innerstad men utanför städerna kanske det endast är snabbladdning längs med Europavägarna som har en efterfrågan?
Nej. Långsamladdare har inget berättigade annat än på ställen där man stannar mer min 3-4h. Knappt så det är befogat utanför gym och simhallar. Definitivt inte för besökare utanför ex kommunkontor.

Möjligen om du har en hybrid är det värt jobbet att plocka fram kabeln, plugga i, ta ur och packa in kabeln för 3-5kWh.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag betalar gärna för laddningen vid köpladan. Jag har laddhybrid och är ofta beroende av laddningen för att komma ända hem på el. Gratis laddare är ett otyg då de lockar Teslor att stå där i mååånga timmar...

Hellre hög effekt och betalning än låg effekt och gratis. Ett köpcentrum i närheten hade gratis 11 kW laddare, all traktens eltaxibilar sökte sig dit då de ändrade till enfas 16A istället (3,7 kW). Dock fortfarande nästintill omöjligt att få ladda där.

Mitt största problem är dock att det är för ont om laddplatser i allmänhet runt vissa köpcentra, även betalda alltså.
 
Claes Sörmland
Fantastiskt vad lite enkel ekonomisk styrning kan göra för att hantera en "brist". Plötsligt finns ingen "brist".
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Stensson11 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Boende45 skrev:
Inne i städerna där folk bor i lägenhet förstår jag behovet och man ser ju även taxibilar ladda i Stockholms innerstad men utanför städerna kanske det endast är snabbladdning längs med Europavägarna som har en efterfrågan?
En annan lösning är ett priset på bilägande ökar så mycket att delar av de som bor i lägenhet helt enkelt inte har råd. D v s att man får konkurrera om de garageplatser där laddning kan ordnas och det leder till att man inte skaffar bil. Detta är redan ett faktum i Stockholms innerstad, det är så jäkla bökigt att parkera bilen att många helt enkelt väljer bort bil om man inte är beredd att betala hög hyra för garage eller bygga sin vardag kring att flytta bilen.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En annan lösning är ett priset på bilägande ökar så mycket att delar av de som bor i lägenhet helt enkelt inte har råd. D v s att man får konkurrera om de garageplatser där laddning kan ordnas och det leder till att man inte skaffar bil. Detta är redan ett faktum i Stockholms innerstad, det är så jäkla bökigt att parkera bilen att många helt enkelt väljer bort bil om man inte är beredd att betala hög hyra för garage eller bygga sin vardag kring att flytta bilen.
Betydligt effektivare styrning än trängselskatten på små belopp varje gång.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Betydligt effektivare styrning än trängselskatten på små belopp varje gång.
Trängselskatten handlar ju att hålla villaförorten ute och där är det inget problem med parkering eller laddning.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trängselskatten handlar ju att hålla villaförorten ute och där är det inget problem med parkering eller laddning.
Ja, men jag menade att det var effektivare styrning med parkeringsplatser än med trängselskatten för de som skall parkera över natten i stan. De drabbas sällan av den avgiften.

Edit: sedan kan man ju ta bort gratis gatuparkering i Stockholm också, det skulle göra stor skillnad
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Var i Stockholm finns gratis gatuparkering kvar? Jag betalar nära 100 kr för en timme i garage när jag besöker tandläkaren mitt i stan. Långt ut i förorterna kommer man ner i 5 kr per timme.

[länk]
Taxa 3-5 helger och nattetid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.