Sorry läste Totempåle 😂

Har svårt att tänka mig att ett jordankare och 50x50 regel inte skulle bli tillräckligt stadigt.
Ang de andra frågorna har jag jag ingen aning
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Trädgårdsland med stolpar delade från 45x45x4200 mm trä, rödgrenad kratta och spadar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror det var en 45x45 på 4.2m jag delade på mitten.

Gick väl sådär förra året, snöre funkade inte så bra, de dinglade för mycket.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Sorry läste Totempåle 😂

Har svårt att tänka mig att ett jordankare och 50x50 regel inte skulle bli tillräckligt stadigt.
Ang de andra frågorna har jag jag ingen aning
Jag tycket att det borde bli stadigt men beror nog på hur lucker jorden är.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Tror det var en 45x45 på 4.2m jag delade på mitten.

Gick väl sådär förra året, snöre funkade inte så bra, de dinglade för mycket.
Är inte höjden 2,1 meter lite kort?
Kanske kan dra i skruvar varje 0,5 meter och binda fast? Hur många plantor vid varje påle hade du?
 
D DE73 skrev:
Är inte höjden 2,1 meter lite kort?
Kanske kan dra i skruvar varje 0,5 meter och binda fast? Hur många plantor vid varje påle hade du?
Jag vet inte riktigt, de kanske är 2.4m, de har inte kommit ut än 🤔

Jag funderade på krokar eller liknande, borde fixa det innan de ska på plats igen.

Vi hade nog 3-4st, men det var första året vi provade och det blåser rätt bra här så de gillade inte att dingla fram och tillbaka.
 
13th Marine: Var snören löst eller fäst i jorden?

Jag hade polypropylen-lina till tomater och gurka förra året. Nere knöts linan fast i armeringsjärn 10-15 cm ner i jorden och sedan en löpknop upptill. Då gick det bra att lossa och spänna linan vartefter plantorna växte.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
13th Marine: Var snören löst eller fäst i jorden?

Jag hade polypropylen-lina till tomater och gurka förra året. Nere knöts linan fast i armeringsjärn 10-15 cm ner i jorden och sedan en löpknop upptill. Då gick det bra att lossa och spänna linan vartefter plantorna växte.
Bara i plantan och längst upp.

Vi kör nått liknande på de andra ställena vi odlar gurka och tomat, men detta var ett mer väderutsatt ställe så det räckte inte.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vet inte riktigt, de kanske är 2.4m, de har inte kommit ut än 🤔

Jag funderade på krokar eller liknande, borde fixa det innan de ska på plats igen.

Vi hade nog 3-4st, men det var första året vi provade och det blåser rätt bra här så de gillade inte att dingla fram och tillbaka.
Det kanske är bilden som luras men pålarna ser ut att stå tätt? Blir det inte trångt?
 
D DE73 skrev:
Det kanske är bilden som luras men pålarna ser ut att stå tätt? Blir det inte trångt?
Som sagt, det gick inte så bra, så plats var inga problem 😅
 
Jag har köpt stängselstolpar (10*300cm) från Granngården. Kläddes in i kycklingnät. Grävdes ner ca 80 i jorden. Blev väldigt stadigt och lätt att knyta fast tomatplantorna i kycklingnätet.
 
Så här blev det.
 
  • Fem vertikala plankor uppställda i färskt grävd jord i en solig trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skärkarl och 1 till
  • Laddar…
Trädgårdsland med växter bundna vid 2.1 meter höga stolpar och snören under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våra kom upp idag.
2.1m vill jag påstå de är, lindade ett snöre runt att binda fast plantorna i utöver det snöre som de hänger i.
 
Pålarna hur fungerar bra och tomaterna trivs.
 
  • Fyra pålar med tomatplantor utomhus med mogna och omogna tomater på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.