Har en kolonistuga som vi köpe 3 månader sedan. Det finns en gammal röd 30 liters Parca Norrahammar Varmvattensberedare i huset kanske från 80 talet. Nu igår stängdes vattnet av vid 10 tiden. Vi åkte till stugan vid 8 tiden på kvällen för att tömma huset och kranarna på vatten. Till vår stora förvåning så fanns det nästan inget vatten i kranarna. det bara bubblade och fräste lite och det kom pytelite vatten. Inte ens i varmvattensberedaren så fanns det vatten. Vart har det vattnet tagit vägen. Jag stängde av elen till den men är orolig att den har skadats för den har gått tom fast elen har varit på. Vad ska jag göra nu? Det finns en blå kran/knapp på den. Är det ventil eller säkring?
 
Tackar!
 
C
Var vattnet påkopplat igen då?
Finns det inget tryck i systemet så kommer det ju inget vatten ur kranarna. Inte ens om det sitter en varmvattenberedare imellan.
 
Det är inte bästa sättet att behandla en varmvattenberedare att låta den stå på utan vattentryck. Det kan gå bra, men den kan också trycka ur sig vattnet och lösa ut överhettningsskyddet. Kanske måste du återställa detta för att få igång den igen. Sedan bör du stänga av den innan vattnet stängs av nästa år.
 
De stängde i lördags av vattentillförseln i hela föreningen för denna säsongen. Nu ska vattnet släppas på i April igen nästa år. Det som förvånar mig är hur kunde varmvattenberedaren tömmas på vatten av sig själv? Jag förstår ingenting. Hur kan vattnet rinna ut baklänges efter att de stängt av huvudkranen?, Jag menar tillbaka ut liksom samma väg där det kom in i apparaten? Men det kanske är så det fungerar. Nu har nån säkring eller överhetningsskydd slagit till om vi har tur. Vet du hur/vad vi kan göra för att återställa det och hoppas det funkar som vanligt i April?
 
C
Hur vet du att den är tom?
 
Vi öppnade kranen i köket och inget vatten kommer ut och inte i Badrummet heller. Det ska det väl göra om det finns vatten i det.
 
C
Nä, som jag skrev så kommer det inget vatten om det inte är något tryck i systemet. Och det är det inte om inkommande vatten är avstängt.
 
Finns det inget tryck så kommer det inget varmvatten eftersom utloppsröret mynnar längst upp i beredaren. Vill ni tömma den så slå av strömmen och öppna avtappningsventilen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
och öppna varmvattenkranen så att beredaren luftas och allt vatten släpps ut.
 
  • Gilla
sicnarf
  • Laddar…
Tack så jättemycket, ni är underbara människor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.