Hej!
Jag och min sambo håller på att renovera vårt badrum i ett litet lägenhetshus från 1938. I badrummet finns en slits, där vi trodde det var rör eller en balk. Men nu när vi rivit upp och kollat är den helt tom. Det drar lite kallt från hålet och det är något svart ludd där inne… Det är en masonit nertill så går inte att se ner, och högre upp verkar det också vara stopp.

Vad tror ni att detta kan vara och kan vi riva det? Kan ju inte vara något bärande? Kan det vara någon gammal ventilationskanal från kök då det är ett gammalt hus? Bifogar bilder.
[
Tacksam för tips!!

Bild på en tom slits i väggen med masonitplatta och svart ludd, möjlig äldre ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen slits i en trävägg med synliga spånskivor och svart ludd inuti, under en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt där en öppen slits i en vägg syns, med isolering och rör, i ett gammalt badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet golv avslöjar en tom slits med mörk beläggning och svart ludd i ett gammalt lägenhetshus badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle kunna vara frånluft fr sovrum/vardagsrum fr lägenheten nedan. Har så i mina fastigheter.

Hör med grannen om det är ok att gå och lysa in i ventilationen medan någon kollar ner i schaktet?
 
  • Gilla
Tintin97 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Slitsar är vanligen inte en del av fastigheten och även om den inte används idag så kan det vara nödvändigt att använda den vid ett framtida stambyte eller liknande. Du måste alltså fråga styrelsen om slitsen.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Slitsar är vanligen inte en del av fastigheten och även om den inte används idag så kan det vara nödvändigt att använda den vid ett framtida stambyte eller liknande. Du måste alltså fråga styrelsen om slitsen.
Förlåt, skulle förstås vara "Slitsar är vanligen inte en del av lägenheten...".
 
  • Gilla
Tintin97
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.