På tomtkartan ”avstycknings handling” från 1970 finns följande text

Servitut: Med de avstyckade ägolotterna följer rätt att i egen tomtgräns och intill två meter från denna å angränsande styckningslott, eller å stamfastigheten nedlägga och underhålla underjordiska ledningar. Samma rätt tillkommer stamfastigheten.

En granne tolkar texten så att det är OK för honom att gräva ner sitt avlopp på angränsande tomt om han håller sig inom två meter från gränsen.

Har han rätt till det?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Stefan vtt46 skrev:
På tomtkartan ”avstycknings handling” från 1970 finns följande text

Servitut: Med de avstyckade ägolotterna följer rätt att i egen tomtgräns och intill två meter från denna å angränsande styckningslott, eller å stamfastigheten nedlägga och underhålla underjordiska ledningar. Samma rätt tillkommer stamfastigheten.

En granne tolkar texten så att det är OK för honom att gräva ner sitt avlopp på angränsande tomt om han håller sig inom två meter från gränsen.

Har han rätt till det?
Så hade jag tolkat det med, sen om det är rätt så kan du ringa och kolla med lantmäteriet
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle tolka det som att den kan ligga i gränsen men att inget känsligt ska finnas inom 2m. Men det är mer min tolkning av en bakomliggande intention än vad det står.
 
Den här avstyckningen resulterade mer än 100 tomter. Kan det verkligen vara lantmäteriets avsikt att alla får fritt förlägga avlopps ledningar på grann fastigheterna?
 
Vad är uppsidan för grannen med att göra så? Även hans mark måste ju vara tillgänglig på samma vis, så i praktiken är fastighetsgränsen +/–2 meter ett ledningsreservat.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan vtt46 skrev:
Den här avstyckningen resulterade mer än 100 tomter. Kan det verkligen vara lantmäteriets avsikt att alla får fritt förlägga avlopps ledningar på grann fastigheterna?
Fördelen med dessa rätt omfattande servitutsrättigheter är att det blir lättexploaterat, man behöver inte planera för ledningsdragningens exakta läge vid avstyckningen utan man vet att ledningarna kan följa fastighetsgränserna.

När man schaktar så djupt som för VA så behövs en rejält bred remsa mark för att schakten inte ska rasa så 2 m + 2 m = 4 m är inte orimligt. I praktiken. Och i praktiken så hamnar ju ledningen då rätt nära fastighetsgränsen om servitutets 2 m nyttjas för schaktningen, det som @Daniel 109 tog upp.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Men har man alltså samma sevitut inskrivet på alla 100 tomterna? lite ovanligt.
 
Servitutet är inskrivet på ”tomtkartan” avstycknings handlingen och gäller som jag förstår mer än 100 fastigheter alla som styckades av 1970 vid exploateringen. Nu har området försetts med kommunalt VA och fastigheterna skall anslutas, då vill vissa fastighets ägare slippa att gräva på sin fastighet utan tycker att dom har rätt att utnyttja rättigheterna i servitutet att förlägga sin ledning på en grannfastighet! Det kan väl aldrig vara avsikten med servituts texten.
 
Nej, avsikten var säkerligen att man ska kunna lägga i gränsen. Inte att man lägger den på andra didan gränsen. Men det finns ju inget som formellt hindrar att man gräver hos grannen. Men jag tolkar det som att allt arbete ska vara inom dessa 2m. Inte bara ledningen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är ju bara för dom grannar som har grannar som vill gräva på deras tomt att säga, bra gräver du ner ditt avlopp min tomt så gräver jag ner mitt avlopp på din tomt.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Så, om jag förstår rätt. Grannen har rätt att anlägga rör på din sida, och du på grannens?

Det innebär att ni inte kan anlägga rör på er egna sida av gränsen, då det hindrar grannens rättighet. Och vice versa...

Följden blir är att det säkrare att lägga alla rören på "andra" sidan!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Så, om jag förstår rätt. Grannen har rätt att anlägga rör på din sida, och du på grannens?

Det innebär att ni inte kan anlägga rör på er egna sida av gränsen, då det hindrar grannens rättighet. Och vice versa...

Följden blir är att det säkrare att lägga alla rören på "andra" sidan!
Normelt sett är olika ledningar som ligger bredvid varandra i marken inget hinder för ett servitut.
 
Man får även tänka på att ett servitut ska nyttjas så att man visar hänsyn och inte belastar den härskande fastigheten onödigt mycket. Samtidigt är man förbjuden att försvåra grannens nyttjande av sin servitutsrättighet.

Borde gå att plocka argument från detta för att på ett praktiskt sätt ordna så att de rören blir placerade på ett rimligt vis i relation till varandra så att nytta/belastning bli balanserad mellan de som har ömsesidiga servitut på samma yta.

Lägger du din ledning helt maxat in på grannens två meter så kan denne i sin tur inte lägga ett rör utan att det ska göras korsande anslutningar, blir mer komplicerad grävning etc.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.