Jag ska färdigställa en attefallskomplementbyggnad (större förråd) som är 1,7m från garaget.
Då avståndet mellan dom är under 2m så skall ena väggen uppfylla EI30 samt inga fönster får vara oklassade. Gäller det antingen attefallsbyggnaden eller garaget?
Den delen av attefallsbyggnaden som gränsar mot garaget är ett cykelskjul som har ytterpanel på varje sida av 95x95 stolpar, jag antar att den väggen inte uppfyller EI30 utan isåfall behöver t.e.x gips inuti för att uppnå det? Det övriga av attefallsbyggnaden, har gips, osb, isolering och ytterpanel.

Garageväggen som angränsar mot cykelskjulet har gips, osb + isolering, dock finns det ett fönster där. Så enklast vore det nog för mig att se till att endast attefallsväggen uppfyller EI30 om det räcker så?
Bifogar med en bild över reglerna från Boverket.
 
  • Tabell från Boverket som visar brandskyddskrav baserat på avstånd mellan byggnader med olika EI-klasser och fönsterregleringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag fattar det som att du får välja vilken av väggarna som uppfyller EI30, och inga oklassade fönster tillåts. Det förnster du har behöver bli klassat eller tas bort, således. Man kan kolla på svenskt träs hemsida för konstruktionsexempel på brandklassade väggar.
 
Jag tolkar texten från tabellen att det räcker med att den ena byggnadens angränsande vägg inte har oklassat fönster samt uppfyller EI30 på väggkonstruktionen? I mitt fall skulle det alltså räcka med att attefallsbyggnaden har EI30 på motstående vägg och att garageväggen får ha ett oklassat fönster?
 
ja, jag kan hålla med dig på det, inte helt supertydligt om det betyder "inga fönster" i den vägg som har EI30, eller inga fönster alls i någon av väggarna... man får inte heller mycket hjälp av de andra fallen där det framgår endast en maximal fönsterarea, den kan ju fördelas hur som helst på de motstående väggarna...
 
V Vix85 skrev:
Jag ska färdigställa en attefallskomplementbyggnad (större förråd) som är 1,7m från garaget.
Då avståndet mellan dom är under 2m så skall ena väggen uppfylla EI30 samt inga fönster får vara oklassade. Gäller det antingen attefallsbyggnaden eller garaget?
Den delen av attefallsbyggnaden som gränsar mot garaget är ett cykelskjul som har ytterpanel på varje sida av 95x95 stolpar, jag antar att den väggen inte uppfyller EI30 utan isåfall behöver t.e.x gips inuti för att uppnå det? Det övriga av attefallsbyggnaden, har gips, osb, isolering och ytterpanel.

Garageväggen som angränsar mot cykelskjulet har gips, osb + isolering, dock finns det ett fönster där. Så enklast vore det nog för mig att se till att endast attefallsväggen uppfyller EI30 om det räcker så?
Bifogar med en bild över reglerna från Boverket.
Det nämns 3 kravområden: Vägg, fönster, dörr.
I och med att det står ”en av väggarna” vid kravet om EI30, men inget om detta vid kraven kring fönster och dörr, skulle jag tolka det som att kraven om fönster och dörr gäller båda byggnader.

Men jag vet inte, jag tror, så bäst att fråga någon ”auktoritet”, så att du är säker på att det blir rätt.
Vill du inte fråga kommunens bygglovsavdelning, så skicka en mycket kort, enkel fråga till Boverkets Svarstjänst.
De hänvisar ju egentligen till kommunerna när det gäller frågor, men på enkla tolkningsfrågor har jag fått svar av dem flera gånger.
 
  • Gilla
el_palpo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.