Mitt fjärrvärmepris höjs med 20% i både rörlig och fast det efter nyår och vill med er ha bättre koll på vad som spelar in på priset. På advents hemsida beskriver de kostnaden såhär:


– Mätarens flödesgivare (vattenmätaren) registrerar mängden fjärrvärmevatten som strömmar genom fjärrvärmecentralen.

– Värmemätarens temperaturgivare mäter temperaturskillnaden mellan inkommande och utgående fjärrvärmevatten. Temperaturskillnaden multipliceras med registrerad vattenmängd och integreringsverket beräknar den energi som använts.”

Tolkar jag det rätt här att jag betalar för flöde och att det i sin tur gör att det blir viktigare att göra en bra justering på cirkulationspump för att inte få för högt flöde?
 
Med fjärrvärme bör man sträva efter en låg returtemperatur, dvs ett begränsat flöde och så lågt inställd cirkulationspump som möjligt. Storkunder kan till och med få straffavgift om returtemperaturen är för hög.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

... Du betalar ju för kw, Q = ṁ * cp * Δt
Har du hög delta-t och lågt flöde (m) blir det ju samma som högt flöde och låg delta-t.

Hade du varit ett företag kan prismodell en se annorlunda ut.
 
  • Gilla
Preppie
  • Laddar…
Precis som Josth skriver så vill fjv-bolagen ha så låg returtemperatur som möjligt.

För att få så låg returtemperatur så behöver hela värmesystemet justeras in på rätt sätt.

Steg1, injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje enhet.
Difftemperaturen över radiator/gv-shunt bör vara 7-10⁰, samt över gv-slinga 5-7⁰.

Steg2, injustering av centrala reglersystemet gällande kurvlutningen och parallellförskjutningen så att det blir "lagom"/tillräcklig framledningstemperatur oberoende utetemperaturen.

Steg3, montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Precis som Josth skriver så vill fjv-bolagen ha så låg returtemperatur som möjligt.

För att få så låg returtemperatur så behöver hela värmesystemet justeras in på rätt sätt.

Steg1, injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje enhet.
Difftemperaturen över radiator/gv-shunt bör vara 7-10⁰, samt över gv-slinga 5-7⁰.

Steg2, injustering av centrala reglersystemet gällande kurvlutningen och parallellförskjutningen så att det blir "lagom"/tillräcklig framledningstemperatur oberoende utetemperaturen.

Steg3, montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
....

Men som privatperson kan man ju skita i det fullständigt. Du betalar för kW.

Om som sagt du inte har ett avtal som tar betalt på något att sätt.
 
Ok så lite olika givar här. Jag tolkade texten själv från adven att det spelar roll med flödet
 
M mrmlz skrev:
....

Men som privatperson kan man ju skita i det fullständigt. Du betalar för kW.

Om som sagt du inte har ett avtal som tar betalt på något att sätt.
Vissa fjv-bolag har straffavgift även till privatpersoner om det är hög returtemperatur samtidigt som det är högt flöde.

Med optimerat system blir det jämnare temperatur.

En annan fördel med att optimera framledningstemperaturen till så lågt värde som möjligt är att man minskar risken att någon bränner sig på radiatorerna.
 
Preppie Preppie skrev:
Mitt fjärrvärmepris höjs med 20% i både rörlig och fast det efter nyår och vill med er ha bättre koll på vad som spelar in på priset. På advents hemsida beskriver de kostnaden såhär:


– Mätarens flödesgivare (vattenmätaren) registrerar mängden fjärrvärmevatten som strömmar genom fjärrvärmecentralen.

– Värmemätarens temperaturgivare mäter temperaturskillnaden mellan inkommande och utgående fjärrvärmevatten. Temperaturskillnaden multipliceras med registrerad vattenmängd och integreringsverket beräknar den energi som använts.”

Tolkar jag det rätt här att jag betalar för flöde och att det i sin tur gör att det blir viktigare att göra en bra justering på cirkulationspump för att inte få för högt flöde?
Demmpa Demmpa skrev:
Vissa fjv-bolag har straffavgift även till privatpersoner om det är hög returtemperatur samtidigt som det är högt flöde.

Med optimerat system blir det jämnare temperatur.

En annan fördel med att optimera framledningstemperaturen till så lågt värde som möjligt är att man minskar risken att någon bränner sig på radiatorerna.
Dom beräknar kW utifrån flöde och temp. Så du blir fakturerad utifrån kW du använder - flödet spelar ingen roll. Om dom nu inte har något finstilt gömt någonstans :)

Alltså - det är ju väldigt många påståenden som är väldigt beroende av hur ditt värmesystem ser ut.

För att exemplifiera med mitt eget fjv-system.

Jag har varmjävlafjärrvärme från Tekniska verken som går in i en värmeväxlare där jag värmer min interna slinga. Tekniskaverkets flöde genom deras rör kan jag inte påverka. Sen värmer jag mitt slutna system och pumpar runt det i lagom takt till mina serie och parallell-kopplade element. Varje element har i sig en termostat som shuntar lämplig mängd varmvatten till sitt element och värmer rummet lagomt mycket. Runt runt runt.

Så jag behöver ställa framledningstempen så högt att det "sämsta" elementet ändå kan upprätthålla rätt temperatur i rummet resten kommer bara shunta mindre.
 
M mrmlz skrev:
Tekniskaverkets flöde genom deras rör kan jag inte påverka.
Jo, delvis genom att optimera ditt system till att ha så låg framledningstemperatur som möjligt så sjunker fjvvattenflödet genom växlaren.

M mrmlz skrev:
Varje element har i sig en termostat som shuntar lämplig mängd varmvatten till sitt element och värmer rummet lagomt mycket. Runt runt runt.

Så jag behöver ställa framledningstempen så högt att det "sämsta" elementet ändå kan upprätthålla rätt temperatur i rummet resten kommer bara shunta mindre.
Man bör justera förinställningen så att alla radiatorer får "samma" difftemperatur.
Genom injustering av förinställningen så blir tryckfallet "lika" över alla radiatorer, på så sätt blir alla lika dåligt/bra placerade flödesmässigt.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
Baserat på den information TS klippt in från leverantören är det energin som debiteras, oavsett flödet. Att det ska vara så svårt att svara begriper jag inte.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jo, delvis genom att optimera ditt system till att ha så låg framledningstemperatur som möjligt så sjunker fjvvattenflödet genom växlaren.


Man bör justera förinställningen så att alla radiatorer får "samma" difftemperatur.
Genom injustering av förinställningen så blir tryckfallet "lika" över alla radiatorer, på så sätt blir alla lika dåligt/bra placerade flödesmässigt.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
På primärsidan? Hur påverkar jag det flödet?
 
D Daniel 109 skrev:
Baserat på den information TS klippt in från leverantören är det energin som debiteras, oavsett flödet. Att det ska vara så svårt att svara begriper jag inte.
Han fick svaret i inlägg #3 redan.
 
Ja, ett bra svar. Desto fler som inte är det.
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
På primärsidan? Hur påverkar jag det flödet?
Med optimerat system på sekundärsidan så blir det störst difftemperatur på primärsidan å då blir det per automatik även lägst flöde på primärsidan.

Genom att hålla låg returtemperatur samt låg framledningstemperatur på sekundärsidan så blir det lågt flöde på primärsidan.

Hög framledningstemperatur på sekundärsidan ger högt flöde och hög returtemperatur på primärsidan.
 
B
Demmpa Demmpa skrev:
Hög framledningstemperatur på sekundärsidan ger högt flöde och hög returtemperatur på primärsidan.
Nej, Hög framledning på sekundärsidan, så nyper termostatventilerna igen flödet och sänker returen på sekundärsidan påtagligt.

Med en låg retur på sekundärsidan så blir returen på primärsidan lägre, och även flödet.

Bra för fjärrvärmen. Verkar som att Adven inte har någon flödesavgift för villor, utan i huvudsak fakturerar efter energiförbrukningen .
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.