Vi har hamnat i en knivig sits...

Vi har fått mark i gåva. Och då vi sökte Lagfart uppdagades det en formulering i ett tidigare gåvobrev som tydligen sätter käppar i hjulet för oss att få lagfart!

Vår gåvogivare har i sin tur fått marken och fastighet i gåva för 15 år sedan.
I detta gåvobrev som upprättades för 15 år sedan finns en formulering "gåvotagaren får inte sälja eller stycka av mark utan givarens medgivande på 20 år" Nu har det gått 15 år och gåvogivaren har varit död i 10 år. Borde inte det gå att stycka av en markbit eftersom medgivanderätten borde falla i och med gåvogivarens död, eller finns det någon som har nummret till himlen?
 
Nu är jag ingen juridiskt expert , men nog får ni stycka av.
Tror tom att det är så att ni fått stycka av även om givaren inte varit död och satt sig emot avstyckningen.
Har han/hon gett bort fastigheten så kan han/hon inte ställa några krav på framtida avstyckningar eller försäljningar.
Det är vad jag tror.
 
Nej så lätt var det inte...

Vi har som skrivet fått tillbaka pappren ifrån inskrivningsmyndigheten där dom går på linjen att man inte får stycka av på 20 år men innebörden borde ju vara utan givarens medgivande på 20 år och det finns ju ingen möjlighet till varken ett Ja eller ett NEJ för givaren??!!

Vi är så uppretade över detta eftersom vi vet att gåvogivaren gav mark och fastighet i gåva för 15 år sedan för att han ville att gården skulle drivas vidare ett sk. generationsskifte, vilket också är anledningen till att vi fått mark i anslutning till gården alltså nästa generationsskifte. Vi vet att han tog hjälp av jurister och skrev in formuleringen i gåvobrevet för att säkerställa att han skulle få bo kvar till sin död vilket han självklart har fått, och det var hans vilja. Inte att hindra utvecklingen av gården han ville ju att den skulle drivas vidare, så om vi nu inte får lagfart så går det faktiskt emot hans vilja helt klart. Måtte inskrivningsmyndigheten förstå detta, de har krävt att vi skall förklara varför vilkoret inte skall gälla! Så vad tycker ni att man skall skriva för att förtydliga att givarens vilja var att vi nu skall få lagfart på vår mark!
 
Jag har förståelse för IM:s ställningstagande.

Villkoret är ju klart och tydligt. Grundläget är nej till styckning under 20 år. Undantagvis kan styckning ske men bara om gåvogivaren lämnar sitt medgivande. Eftersom undantaget inte kan tillämpas är det grundläget som gäller.

Att tolka villkoret när det bara återstår 5 år tror jag inte någon vill processa om.

Tyvärr.

Lycka till! :) :) :)
 
Hmm, knepigt. En tanke bara....ev. arvingar har inte något att säga till om? Dvs om inte gåvogivarens vilja kan vidimeras? Uppenbart så ville gåvogivaren att marken skulle vara er i 20 år....men samtidigt kunde denna tänka sig ett undantag.
 
Om ni får HELA fastigheten i gåva så sker varken en försäljning eller avstyckning och således har klausulen inte brutits.

Lite petimeter men kan åtminstone vara värt ett försök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.