Hej,

Jag har en ritning (se de 2 bilderna) som jag behöver hjälp att tolka.
Idag har jag ett innertak med gipsskivor som är spikade på någon form av beklädnad (rätt ord?) med cc300.
Jag hade tänkt regla ned (sänka) innertaket och tänkte att det är nog bäst jag hittar takstolarna för fäste så att mitt nya innertak inte riskerar ramla ner.
Taket är ett lågt lutande "platt tak".

Men jag förstår inte riktigt hur "snitt takstol" ser ut i verkligheten.
Som jag tolkar:
Om jag tittar rakt upp på mitt innertak, så skall jag alltså se 2 st reglar med en plywood skiva mellan dessa "närmast mitt huvud" precis bakom gipsskivan.
Plywoodskivan går sedan rakt upp till nästa par reglar och man kanske skulle kunna säga att den fungerar blir som en avdelare mellan varje takstol?

Tittar jag på bilden som anger "snitt takstol" så säger den 2st 45x95mm + 2st 7mm. Men totalt 51?

Bredvid denna finns "snitt balk A" som jag tyvärr inte fick med på bild inser jag nu.
Den anger 3x22mm + 4 st 7mm och totalt 94 vilket stämmer så jag misstänker att det står fel i "snitt takstol".

Kort sagt, har jag "rätt" i hur det ser ut om jag tittar "rakt upp" att det rimligtvis borde vara 2st reglar som jag kan fästa mitt nya tak i?

Kort kanske onödig info:
Jag skall fästa 3st 45x145 i takstolarna (längsgående) som jag sedan fäster 11st 45x45 reglar "tvärsgående".
Det skall in isolering vid alla hörn och egentligen inte så mycket vikt förutom lite MDF på några väl valda ställen. Resten kommer vara tyg som döljer taket.
Egentligen kanske jag bara borde skippa de breda reglarna och fästa 45x45 reglarna i väggarna och sedan ha fästpunkten i taket med stålband eller vad det nu heter.
Tips?
Ritningssnitt av en takstol med måttangivelser för reglar och plywood samt texten "SNITT TAKSTOL".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggritning med markerade takstolar och reglar, orange och svarta linjer illustrerar konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Takstolarna är en form av I-balkar där livhöjden varierar mellan 300 och 440 mm för att skapa lite fall på taket. Det som kallas för balk är en liknande lite kraftigare konstruktion som väl antagligen finns som bärlina på tvären någonstans. Takstolarna och balken är monterade stående, annars har de inte så mycket bärförmåga.

Det går bra att fästa in trä i takstolarnas underkant. Däremot är jag lite tveksam till din undertakskonstruktion. 45x45 virke kan inte ha särskilt stora avstånd mellan infästningspunkterna även om de bara är svagt belastade. Överhuvudtaget är det inte lämpligt att använda virke med kvadratiskt tvärsnitt i horisontella bärverk. Man utnyttjar materialet bättre om det är smalare och högre. Gör en måttsatt principskiss på hur du tänker dig undertaket så kan du få mer konkret hjälp.
 
J justusandersson skrev:
Däremot är jag lite tveksam till din undertakskonstruktion. 45x45 virke kan inte ha särskilt stora avstånd mellan infästningspunkterna även om de bara är svagt belastade. Överhuvudtaget är det inte lämpligt att använda virke med kvadratiskt tvärsnitt i horisontella bärverk. Man utnyttjar materialet bättre om det är smalare och högre. Gör en måttsatt principskiss på hur du tänker dig undertaket så kan du få mer konkret hjälp.
Tack för svaret!
Gjorde en grovskiss. Anledningen till 45x45 balkarna är just för att det enda jag skall hänga av vikt är 3 remsor MDF (ca 20x200x 5900mm) samt 1 mdf skiva som kommer ha en låda för min projektor. Ute i vägg/tak kanterna kommer det vara isolering (190x400x5900 dvs längs med väggen).
Det skall helst vara så öppet som möjligt då jag beroende på rumets akustik (biorum) vill kunna sätta in diffusorer eller mer dämpning. Allt kommer döljas av tyg. Dvs, det är väldigt lätta prylar som kommer hängas (sättas) upp i själva bärverket. Behövs något mer så fäster jag det i takstolarna med fler fästpunkter.

Edit: jag tänkte ha 3st bärande balkar (45x145) och 11st sekundära (45x45) reglar så att det blir ett CC på 60cm

Jag är definitivt inget proffs så all input är önskvärd!
Handritad skiss av bärverk för akustik optimering i biorum med dimensioner och fixpunkt anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som är intressant är dels avståndet mellan infästningspunkterna för dina 45x45 reglar, dels hur de belastas och var. Det behövs inte mycket för att 45x45 reglarna ska börja sacka mellan infästningspunkterna.
 
J justusandersson skrev:
Det som är intressant är dels avståndet mellan infästningspunkterna för dina 45x45 reglar, dels hur de belastas och var. Det behövs inte mycket för att 45x45 reglarna ska börja sacka mellan infästningspunkterna.
Jag förstår.
Eftersom takbalkarna går varje 1,2m så blir fästpunkter för 45x145 ju det längs med långväggen. Sedan blir det ju delat på bredden av rummet.
Idag sitter ju det någon form av planka (glespanel?) med cc300 tvärgående takbjälkarna som gipset sitter fast i. Jag skulle kunna fästa mina 45x45 reglar i dessa med mha montage band alt någon vinkelbeslag för "av växling" om det nu är rätt term. Jag tänkte att 45x45 reglarna skulle agera styvare än ex 28x70 glespanel.
Men då kanske jag får ta och minska CC avståndet på 45 reglarna till 450. Då borde väl det vara rätt hållbart och inte svikta alls om jag i framtiden bestämmer mig för att ha mer Mdf eller gips.
 
Det är inte c/c avståndet mellan 45x45 reglarna som är intressant utan avståndet mellan deras infästningspunkter. En 28x70 som är ställd på högkant och som innehåller lika mycket material som 45x45 är betydligt styvare mot nedböjning. För 45x45 som tar upp även en liten last är 1,2 meter mellan infästningspunkterna väl långt. Med tiden kan den bli tydligt vågformad, särskilt om den är av dålig virkeskvalitet (vilket de flesta 45x45 är).
 
J justusandersson skrev:
Det är inte c/c avståndet mellan 45x45 reglarna som är intressant utan avståndet mellan deras infästningspunkter. En 28x70 som är ställd på högkant och som innehåller lika mycket material som 45x45 är betydligt styvare mot nedböjning. För 45x45 som tar upp även en liten last är 1,2 meter mellan infästningspunkterna väl långt. Med tiden kan den bli tydligt vågformad, särskilt om den är av dålig virkeskvalitet (vilket de flesta 45x45 är).
Har du något förslag på vad jag bör göra?

Jag vill helst ha träreglar.
Kanske byta ut mina primär reglar mot 45x120 och då sekundära mot 45x70. Båda ståendes högkant. Och samtidigt kanske addera en primär regel till som ytterligare fästpunkter.
 
S Sintei skrev:
Kanske byta ut mina primär reglar mot 45x120 och då sekundära mot 45x70. Båda ståendes högkant.
Det tror jag blir bättre. De senare behöver nödvändigtvis inte vara 45 mm tjocka, kan vara runt 30 mm med bra resultat.
 
  • Gilla
Sintei
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.