Har precis dragit Cat5e hemma och har problem med en av kablarna. Får ingen kontakt med switchen över den kabeln och har lånat en enkel nätverkstestare att prova med.

Resultatet är att 3 av 8 trådar har kontakt, de övriga har inte kontakt alls (inte omkastade). Jag är ingen hejare på att montera nätverksuttag, men då dålig är jag inte att bara 3 av 8 blir rätt. Någon som har en idé om vad som kan vara fel innan jag får riva och försöka igen?
 
peternicklas
Är nog så att du inte har kontakt. Bara att göra om det. Kablen gick lätt att dra i? Tänker om kablarna har dragits av.
Köpte själv en testare på Ebay för 30:- värd varje krona. Vanligast felet är att några kablar är blandade.
 
Har du satt uttag i bägge ändar på kablarna du dragit?
Har du dragit kabel med solid tråd?

Kontakter fungerar dåligt med solida trådar!
Uttag/kroneplintar fungerar halvdant med mångledade trådar.
 
peternicklas
Jag har dragit alla mina TP kablar med mångtrådig kabel utan störningar, dock lite felkopplingar ibland.
 
Demmpa skrev:
Har du satt uttag i bägge ändar på kablarna du dragit?
Har du dragit kabel med solid tråd?

Kontakter fungerar dåligt med solida trådar!
Uttag/kroneplintar fungerar halvdant med mångledade trådar.
Nätverksuttag i båda ändarna och solid tråd.

Har dragit kabel till 7 uttag och alla andra fungerade utmärkt.
 
Funderar på om jag råkat ha sönder nätverksuttaget i ena änden. De uttag som sitter synligt är Renova dubbeluttag och de var en fröjd att montera. I andra änden (inne i en garderob) snålade jag och köpte Deltaco infällda dubbeluttag. De var väldigt svåra och montera och ett vanligt plintverktyg gick inte att använda.
 
Vad betalade du för Renova uttagen? Funderar på att byta till det i huset. + dra nätverk m Renova.
 
D_a_g_g skrev:
Vad betalade du för Renova uttagen? Funderar på att byta till det i huset. + dra nätverk m Renova.
Minns inte, men jag handlade på www.elbutik.se
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
ZipLock skrev:
Funderar på om jag råkat ha sönder nätverksuttaget i ena änden. De uttag som sitter synligt är Renova dubbeluttag och de var en fröjd att montera. I andra änden (inne i en garderob) snålade jag och köpte Deltaco infällda dubbeluttag. De var väldigt svåra och montera och ett vanligt plintverktyg gick inte att använda.
Njae, så svåra skall de inte vara att montera. Ganska standard faktiskt. Och ett vanligt Krone-verktyg skall fungera. Hur monterade du dem om du inte hade ett verktyg? Innan så skulle jag nog hållit med dig om att uttaget var trasigt om du lyckats med alla andra, men nu blir jag mera skeptisk. Dra du ur alla (lyft rakt upp), klipp av kabeln och börja om (du lade väl en "service loop" så du kan klippa och kontaktera om?)
 
Så här ser uttagen ut ifall någon ser något uppenbart fel. Problemet med Krone-verktyget är att det inte får plats mellan plinten och uttaget. Jag tog en liten skruvmejsel och tryckte kabeln på plats.

IMG_3767.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3771.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3775.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Har du kört a eller b koppling konsekvent i bägge ändarna ? tips , istället för skruvmejsel, ett passerkort eller kreditkort är perfekt också....:)
//Goerana
 
B i båda ändarna.

Nätverkstestaren säger 5 avbrott och inga omkastade trådar.
 
ZipLock skrev:
Så här ser uttagen ut ifall någon ser något uppenbart fel. Problemet med Krone-verktyget är att det inte får plats mellan plinten och uttaget. Jag tog en liten skruvmejsel och tryckte kabeln på plats.
Jodå, det får det. Jag har punchat dussinvis med sådana. Det är lite trångt och kan behövs *lite* våld, men det skall passa. I annat fall så finns det verktyg av plast (http://www.kjell.com/sortiment/dato...smateriel/verktyg/slitsverktyg-i-plast-p40181).

Men det ser ut som du försökt från "fel håll". Om du klipper på andra sidan, alltså mot uttaget så får du nog plats bättre med verktyget.
 
Tror du ska ha 110block verktyget.

Ser lite dåligt men ligger det en kant som du kan skära av tråden mot? Isåfall är de 110block.
 
Nej, de är inte 110, utan Krone. Det ser du på att knivarna är i 45 graders vinkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.