Hej

Ska koppla in en likadan spishäll som en kompis har. Båda har 3x16A säkring i lägenheten fram till fullkopplat Perilex-uttag på väggen.

I hällen ska medföljande sladd med fem ledare kopplas som i bild 1 (straightforward) och i andra änden (Perilex-kontakt) enligt bild 2. I bild 2 ser det ut som att två faser ska läggas ihop på ett av stiften i Perilex-kontakten. Förvirringen har uppstått av att när man tittar på hur elektrikern kopplat in min kompis häll så har han inte gjort så. I den Perilex-kontakten är alla ledare kopplade mot ett stift var:

Blå N
Gul/grön Jord
Brun L1
Svart L2
Grå L3

Kan någon förklara hur allt hänger ihop?

Tack!
 
  • Diagram över en Perilex-kontakt med anvisningar för inkoppling av ledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema över elanslutning med fem kablar märkta GY, BN, BK, BU, GN/YE till en 3-fas Perilex-kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Välkommen till forumet!

Jag tror att vi har sett den där anvisningen tidigare. Troligen är det så att 1 är en blindplint bara för att man ska ha någonstans att parkera den gråa ledaren. Den används inte internt i hällen. Således spelar det inte någon roll hur den är kopplad i perilexkontakten. Förra gången jag såg den här anvisningen så framkom det om jag minns rätt att 1 inte anslöts till något vid enfasig inkoppling, vilket leder till slutsatsen ovan.

Koppla enligt anvisningen så blir det bra. Om du absolut vill kan du dela på grå och brun men då går du miste om den fina ändhylsan som fabriken pressat på.
 
Om grå och brun är kopplade till varsitt stift i stickproppen och ihopkopplade i andra änden av sladden så lär det väl bli en smäll när man pluggar in den?
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Tack för svar! Enfas-koppling är så här.

Ska sägas att kompisen inte har några (uppenbara) problem med sin häll och har haft den kopplad en ledare per stift i ett par månader nu.
 
  • Schematisk illustration av enfas-koppling för en elektrisk apparat med beteckningar och färgkoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema för en enfas-koppling med fem ledningar märkta BN, BK, BU, GY och GN/YE anslutna till L och N poler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det inget 3-fasalternativ bland bilderna på olika inkopplingar? Den första är ju bara två faser trots att det står 3N~.
 
tommib
useless useless skrev:
Om grå och brun är kopplade till varsitt stift i stickproppen och ihopkopplade i andra änden av sladden så lär det väl bli en smäll när man pluggar in den?
Ja, men det är inte så kopplingen är beskriven. Grå/Brun är hopkopplade i stickproppen och går till varsin skruv i hällen. Det är stor skillnad.

Notera att TS skriver spishäll, inte spis.

Eftersom enfasinkopplingen inte visar något anslutet på hällens anslutning 1 kan man dra slutsatsen att den är just en blindplint, parkeringsplats för den gråa ledaren, som inte fyller något annat syfte. Således kommer kompisens häll att fungera utmärkt som den är kopplad. Även din kommer fungera utmärkt vare sig du kopplar enligt anvisningen eller som kompisen.

Internt är de flesta hällar två enfasapparater. Det är ovanligt med hällar som faktiskt kan utnyttja tre faser. Detta syns också tydligt i enfasinkopplingen.

Att inkopplingsalternativet anges som 3N~ är nog för att inte förvirra konsumenterna (mer än annars) eftersom rena tvåfasnät vad jag vet inte förekommer.
 
  • Gilla
Rotorsnurr och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller med tommib.
Plint 1 är av allt att döma en ren parkeringsplint för ledare som inte används till något annat.
På plint 2 och 3 ska två olika faser in, och på 4 eller 5 (som är byglade) ska nollan in.

Svårare än så är det inte.
Man får naturligtvis inte kortsluta två olika faser från perilex-stickproppen, Så bilden med kabeln måste avse hur det ska kopplas i perilex-proppen.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Siemens ?
 
Är nog Bosch eller Siemens (som är "samma"). Har bilden i beskrivningen för min Bosch.
 
E el_richard skrev:
Siemens ?
Koncernen ja, Neff.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.