Hej,

Hoppas jag kan få hjälp av någon lite mer insatt.
Jag håller som bäst på att bygga ett garage där det på grund av detaljplanen och tomtens utformning, kräver att jag förlägger delar av det under marken. Den delen under marken kommer att få ett gjutet tak, medan delen ovan mark får ett vanligt sadeltak.

Nu börjar murningen av väggarna på att bli klara, och gjutning av u-block och tak närma sig, varpå jag behöver hjälp att tolka k-ritningarna jag har fått till mig för bygget.


Teknisk ritning av ett garage med angivna mått och material, visar markeringar med frågor 1, 2 och 3 från inlägget om betonggjutning och placering av armeringsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Markering:
1: Jag förstår bockningarna och dimensionerna, Men det framgår inte hur tätt/många jag ska ha av dessa, om det ska vara en för varje 150mm för att matcha nätet?
2: Om man tittar på nr1 på nästa bild. Ska det enbart vara en 12mm, som är utlagd på denna positionen, och ingen någon annanstans?
3: Samma fråga här som för nummer 1, hur tätt/många skall det vara av dessa?

Ritning över ett garageprojekt med markeringar och mått, samt frågor om armeringstäthet, placering av 12 mm armeringsstång och betydelsen av andra markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markering:
1: Se notering för nummer 2 på bilden innan.
2: Vad förtäljer detta diagonala streck?
3: Vad indikerar dessa 1000mm? är det för att berätta riktning på armeringsnäten?


Kommentarer likt att jag bör överlåta detta till fackmän undanbedes. Jag har gjort allt själv hittills, och kommer så fortsätta att göra.
 
Bild 1
1 och 3: siffran efter ”s” indikerar avståndet, alltså 150mm i de flesta fall här
2: ett järn var 300:e mm, utbredning enligt linjen till höger om garaget (utbredningslinjen) på planritningen (därav hänvisningen dit), alltså hela garagets längd.

Bild 2
2: utbredning av det som står på linjen. Alltså ”på den här ytan är det 200btg”
3: dom streckade linjerna är indikerar ås eller dal på flytspacklet( se text vid övre pil). Se fallpilarna som ger indikerar riktning på fallet. Pilens spets är mot den låga sidan.
Det faktum att det inte går att fallspackla såhär utan att det blir en kant lämnar jag att klura på. Någon av pilarna borde vara diagonal om det ska gå ihop men man fattar ju principen även om jag anser att det är felritat.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
HeJ!
1. ag förstår bockningarna och dimensionerna, Men det framgår inte hur tätt/många jag ska ha av dessa, om det ska vara en för varje 150mm för att matcha nätet?
Där blir typ B-armering med dim 8mm (detta är L-form) och avstånd mellan 150mm, så 7000/150 =47 st

2: Om man tittar på nr1 på nästa bild. Ska det enbart vara en 12mm, som är utlagd på denna positionen, och ingen någon annanstans?
Om du menar plan ritning - där blir:
- underkantarmering: raktarmering dim 12mm med avstånd 300m (längd cirka 3700 mm och endast i en riktning) + armeringsnät med dim 8mm och avstånd 8mm
- överkantarmering: armeringsnät med dim 8mm och avstånd 150mm

3: Samma fråga här som för nummer 1, hur tätt/många skall det vara av dessa?
där avstånd blir 150mm, så 7000/150 =47 st för varje sort

Hälsningar
Michael
ritningarsverige.se
 
Redigerat:
A Arga ingenjörn skrev:
Bild 1
1 och 3: siffran efter ”s” indikerar avståndet, alltså 150mm i de flesta fall här
2: ett järn var 300:e mm, utbredning enligt linjen till höger om garaget (utbredningslinjen) på planritningen (därav hänvisningen dit), alltså hela garagets längd.

Bild 2
2: utbredning av det som står på linjen. Alltså ”på den här ytan är det 200btg”
3: dom streckade linjerna är indikerar ås eller dal på flytspacklet( se text vid övre pil). Se fallpilarna som ger indikerar riktning på fallet. Pilens spets är mot den låga sidan.
Det faktum att det inte går att fallspackla såhär utan att det blir en kant lämnar jag att klura på. Någon av pilarna borde vara diagonal om det ska gå ihop men man fattar ju principen även om jag anser att det är felritat.
Tack så mycket för snabb och bra respons!

Två små följdfrågor.
- "200btg"?
- Bör man gjuta taket i två omgångar, först balk (längst till vänstrer 500mm hög) och sedan resten av taket, eller tar man allt i en gjutning?
 
200 tjock betong, armeringsnät överkant och underkant, dessutom lösa järn med avstånd 300 i underkant är det som går att läsa ut
M MarkusTo skrev:
Tack så mycket för snabb och bra respons!

Två små följdfrågor.
- "200btg"?
- Bör man gjuta taket i två omgångar, först balk (längst till vänstrer 500mm hög) och sedan resten av taket, eller tar man allt i en gjutning?
200 betong, armeringsnät i över och underkant kompletteras med lösa järn underkant s300 i en riktning är det som står. På ritning indikeras ingen gjutskarv mellan balk och bjälklag så det är nog avsett att gjutas i ett bräde
 
M MarkusTo skrev:
Tack så mycket för snabb och bra respons!

Två små följdfrågor.
- "200btg"?
- Bör man gjuta taket i två omgångar, först balk (längst till vänstrer 500mm hög) och sedan resten av taket, eller tar man allt i en gjutning?
Konstruktören har ej ritat in någon gjutfog så du får fråga om det är ok med en gjutfog. Personligen skulle jag gjuta balken i jämnhöjd med överkant taket för att sedan gjuta klacken när taket stelnat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.