Hej, jag är spekulant på ett souterrängradhus byggt 1978 men jag har stött på några frågor.
-det framgår i besiktningsprotokoll att:

Utvändigt fuktskydd är äldre än 20 år.
Eftersom källarens utvändiga fuktskydd (dagvattensystem, dräneringssystem samt fuktskydd utvändigt källarytterväggarna) är äldre än 20 år, vilket betraktas som dessa delars genomsnittliga tekniska livslängd, så kan systemet ha nedsatt funktion.

Hur funkar det är det brukligt att dränera om endast ett radhus i länga? (På gaveln) eller vad tänker man kring detta?

Vidare verkar det vara impregnerade träreglar i källaren, saxat från protokoll
Källare med ytterväggar av betong.
Provhål har borrats i påreglad vägg invid hushörn i gillestugan.
Träreglarna består av impregnerat trä.
I övrigt gipsskiva, plastfolie samt mineralullsisolering.
Fuktkvot i träregel uppmättes till cirka 13,5 %. Relativ luftfuktighet uppmättes till cirka 73 %.
Ingen avvikande lukt upplevs från provhålet.

Hur allvarligt är det med impregnerade träreglar inomhus? Vilka risker finns?

Tacksam för svar
//S
 
Vad gäller dräneringen så kan dte ju vara struligt att dränera om bara ett radhus i en länga. Men det finns risk att man upptäcker först när amn grävt.

Syllarn: Kort svar, det kan börja lukta illa.

På 70 talet "kom man på" att man kunde förenkla en del genom att gjuta in syllar i betongen. Dessa låg då inbäddade i betong, som kan suga fukt. Annars ser man till att ha någon form av tjärpapp eller liknande material mellan betong och trädelar, men då på 70- talet glämde man bort det problemet.

Redan efter några år, blev många av de här husen "sjuka hus", med mögelproblem, och syllar som murknade.

Då vidareutvecklade man idiotin. För att undvika att syllarna murknar, så började man gjuta in tryckimpregnerade syllar, som fortfarande kan bli fuktiga. Efter tid, visade det sig att tryckimpregnerat som varaktigt utsätts för fukt, utsöndrar ämnen som luktar illa.

Här har man alltså tryckimpregnerade syllar, vi vet inte om de är ingjutna i betongen.
 
H hempularen skrev:
Vad gäller dräneringen så kan dte ju vara struligt att dränera om bara ett radhus i en länga. Men det finns risk att man upptäcker först när amn grävt.

Syllarn: Kort svar, det kan börja lukta illa.

På 70 talet "kom man på" att man kunde förenkla en del genom att gjuta in syllar i betongen. Dessa låg då inbäddade i betong, som kan suga fukt. Annars ser man till att ha någon form av tjärpapp eller liknande material mellan betong och trädelar, men då på 70- talet glämde man bort det problemet.

Redan efter några år, blev många av de här husen "sjuka hus", med mögelproblem, och syllar som murknade.

Då vidareutvecklade man idiotin. För att undvika att syllarna murknar, så började man gjuta in tryckimpregnerade syllar, som fortfarande kan bli fuktiga. Efter tid, visade det sig att tryckimpregnerat som varaktigt utsätts för fukt, utsöndrar ämnen som luktar illa.

Här har man alltså tryckimpregnerade syllar, vi vet inte om de är ingjutna i betongen.

Tack för svar, en liten fundering, är det verkligen syllarna som avses? Tolkar det som att det är en reglad innervägg? Mot en källarvägg så att säga. Det kanske inte spelar någon roll i sammanhanget = lika illa?

Borde jag avstå köp? Eller går det att åtgärda själv?

Noterade även att jag har postat i fel forum, kan moderator flyttatråden till lämpligare plats
 
Fairlane
Jag tolkar det inte som syllar utan precis som TS, att man har reglat väggen och satt gipsskivor på.
Det är ganska vanligt att folk gjort så i källare och det kan fungera, även om det inte är en rekommenderad metod.
Det går alldeles utmärkt att åtgärda själv. Det är bara att riva ut, vilket alla kan göra. Sen får man välja om man vill ha en ren betongvägg eller om man vill ha gips som är slätare. Det man då får se till att göra är att regla ut med något oorganiskt material: Kan man få ventilatoin på plats också så är det väl ett plus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.