Hej, Är det nån som har koll på och vet om det finns regler för hur mycket som är acceptabelt att plattor är förskjutna både i höjdled och sidled vi läggning av betongplattor ?
Jag har nyss haft en firma som lagt garageuppfart och entré gångar hemma med kvadratiska betongplattor helt släta utan fasningar i vid sidorna av storlek 42x42x7 cm. Vissa plattor skjuter upp ett antal mm. vid skarvarna nån enstaka runt ½ cm.
Plattorna är lagda i rakt förband, och vid några ställen har det blivit förskjutet bortåt ½ cm även där vilket märks tydligt med denna mönsterläggningen. Hur mycket kan man klaga och begära att de korrigerar ?
 
Tyresö
Jag utgår ifrån att du inte har anlitat våra vänner från Krakow som begärde kontantbetalning. Att plattor kan "sticka upp" 0,5 cm mitt i en läggning, beror inte på plattsättaren! Däremot om du inte kan se en genomtänkt linje (spikrak) eller en osymetrisk läggning (spikrak med avräkning/skift) så beror det på att din plattsättare ska rätta till sin slarvighet. Om plattsättningen är oljämn i höjdled, beror på att plattorna har olika tjocklek. Kort sagt: du kan bara klaga på utfört jobb om plattorna ligger fel horisontalt, aldrig vertikalt! då ligger felet hos plattillverkaren!
Sorgligt men sant!
 
Tyresö skrev:
Om plattsättningen är oljämn i höjdled, beror på att plattorna har olika tjocklek.
Que? Det går att anpassa sättsandens nivå där det behövs ...
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.