Enligt HusAMA är tolernasen att väggen får luta 5% av höjden om jag in te missminner mig... Golvet beror på egentligen.. Underlaget skall vara +-3 mm /2 meter enligt AMA M kapitlet tror det e MB för keramikplattor.. Sen hur toeransen är på ytskiktet en annan sak..Kan tänka mig att det rör sig om +- 1 mm nånstans....
 
Alltid tråkigt när de här problemen dyker upp, och att köparen skall lägga ned mycket tid och oro för sitt framtida boende.
En entrepenad av det här slaget skall vara fackmässigt utfört och följa Hus AMA som mr Z nämner.
En vägg som lutar...tja säger de som kontollerar, har det någon större betydelse tycker de!!
Plattor som inte linjerar- ja det kan inte jag hjälpa säger golvläggaren, det är betong-
plattan som inte är jämn! Och så här kan det hålla på i all oändlighet när man råkat få in personer i bygget, som borde syssla med annat.
Jag tycker Du borde gå varligt fram här, och tala med den du skrivit kontrakt med och den kvalitetsansvarige, och framföra din besvikelse och oro. Och att du förutsätter att de rättar till felen.
Om du i detta läge hotar med att du kommer att hålla inne sista utbetalningen, då kan du räkna med att killarna lämnar arbetsplatsen, och sen står du där.
Om de inte vill eller kan rätta till felen, har du rätt och skyldighet (byggfelsförs) att hålla inne så mycket pengar som du uppskattar brist o fel till.
Du kan även nu ringa till bolaget som ansvarar för byggfelsförsäkringen, och ställa frågor om hur du skall förfara, allt för att få ärendet dokumenterat.

Vill också tillägga; ta de svar du erhåller från försäkringsbolaget med en nypa salt, för de ligger på samma nivå som golvläggaren. Om det blir en tvist för att du håller inne 100.000 för brist o fel, vill bolaget att du skickar över pengarne till dom, för att dom sedan skall portionera ut 12.000 till dig som plåster på såren för att du tvingas leva med felen, 30.000 betalar man ut till byggaren för dennes fordran på 100.000, de övriga 58.000 behåller bolaget ;D. det finns inget som tvingar dig att använda försäkringen, och det behöver du inte göra om du håller inne pengarna.
 
Det kan väl inte stämma att väggen får luta 5 % av höjden? Det är ju extremt mycket. 12 cm på en 240 cm vägg. 0.5 % skulle låta mer rimligt. Är det någon som har koll på HusAMA?
 
om man inte hittar HusAMA på bibblan, kan man be kommunens byggavdelning om hjälp. Det går att fråga någon på byggavd. om väggars lutning eller att få se i boken själv. Kommunens personal ställer alltid upp för att hjälpa kommuninvånarna, det är ju de sist nämnda som föder de först nämnda
party.gif
 
arny skrev:
Det kan väl inte stämma att väggen får luta 5 % av höjden? Det är ju extremt mycket. 12 cm på en 240 cm vägg. 0.5 % skulle låta mer rimligt. Är det någon som har koll på HusAMA?
Givetvis vad det så...Vet inte om jag skall skylla på trötthet kanske....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.